מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של משה אבי לפני קום המדינה

סבא ואני
סבא ביום חתונתו
החיים בארץ לפני קום המדינה

סבא שלי נולד בתאריך 6 ביוני 1940 בעיר חלב שבסוריה. הוא עלה לארץ בשנת 1941, כשהיה בן שנה.

סבי בן בכור, יש לו שישה אחים ואחיות. התנאים שהמשפחה שלו חיה בהם היו מאוד קשים: תשע נפשות חיו בדירה קטנה ליד השוק שבחיפה, כשבחצר היו ממוקמים השירותים שלהם. הם גידלו תרנגולות בחצר כדי שיהיה להם מה לאכול, בכל סוף יום הלכו לשוק לקחת את הסחורה שאנשי השוק זרקו. אבא של סבא שלי עבד מאוד קשה בחברת סולל בונה ואימא של סבא שלי גידלה את הילדים ועבדה כתופרת מהבית כדי להביא עוד כסף הביתה.

מכיוון שסבי היה בן בכור ומפני שאבא שלו עבד ואימא שלו תמיד הייתה עם תינוק בבית, הוא היה אחראי על אחיו הקטנים: תפקידו היה לקחת ולהחזירם מבית הספר. באותה תקופה, טרום מלחמת השחרור, היו המון יריות ומחבלים. סבא העיר שעבור ילד בן 8 להסתובב לבד, ובנוסף לקחת אחריות על האחים שלו, היה מאוד קשה ומפחיד.

הזוית האישית

משה אבי השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי מאיה אלמליח. התכנית נערכה בבית הספר אורנים ברמת השרון, התשע"ט.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בפעולות תקיפה כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה. (ויקיפדיה)

חלב
חלב (בערבית: حلب) היא עיר גדולה בסוריה ובירת מחוז חלב בצפון-מערב המדינה. עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה הייתה חלב העיר הגדולה בסוריה, ובשנת 2014 הוערכה אוכלוסיית העיר בכ-2.1 מיליון תושבים, אך מאות אלפים ברחו ממנה במהלך המלחמה. רוב תושביה ערבים וכורדים. גרים בה גם ארמנים וטורקים, ועד כחמישית מתושביה הם נוצרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תשע נפשות חיו בדירה קטנה ליד השוק שבחיפה“

”אם תרצו אין זו אגדה“

הקשר הרב דורי