מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בכפר סבא של שנות ה-50

אני עם סבא ואבא
אני עם סבא וסבתא
לגדול בלי סמארטפון

שמי איציק, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי: גרתי בבית ברחוב אוסטשינסקי (היום אנחנו גרים באותה כתובת בבניין). בבית היו שני חדרים, חדר להוריי ועוד חדר לי ולשלושת אחיי. את המים למקלחת חיממנו בדוד (מיכל גדול) שמתחתיו הנחנו גזרי עץ לצורך הדלקת אש לחימום המים. במטבח המקרר קירר באמצעות קרח שהיינו קונים ממוכר הקרח שהיה עובר ברחוב. אימא שלי (סבתא רבתא של יהונתן) הייתה מכינה אוכל על פתיליות (שהיו מחוברות לקרקעית עם נפט) שהיו דולקות בבית שעות רבות ועליהן סירים עם ריחות נפלאים. בבית לא היה טלפון, אורחים וחברים היו מגיעים לביתנו בהפתעה.

הייתה לנו חצר גדולה מאד (דונם וחצי), בחצר היה משק עזר: תרנגולות (בשיא היו 2000 תרנגולות ואף בית אימון לאפרוחים בני יומם), אווזים, תרנגולי הודו, עז לחלב, עצי פרי (שזיפים, לימון, רימון וגויאבה). גידלנו ירקות: עגבניות, פלפים ועוד. בנוסף, בחצר היה עץ תות ענק שהיינו מטפסים עליו.

בשעות הפנאי לא ראינו טלויזיה (שכמובן לא הייתה לנו), לא שיחקנו במחשב וגם לא היו מכשירים סלולרים. לעומת זאת, קראנו הרבה ספרים, אני אישית קראתי שניים-שלושה ספרים בשבוע שהייתי מחליף בספריה שליד ביתי. קראתי בעיקר ספרי הרפתקאות של ז'ול וורן, קרל מאי, יגאל מוסינזון (חסמב"ה). בנוסף, שיחקנו הרבה בחוץ: כדורגל, הקפות, דודס, חבל, שוטרים וגנבים וקלאס. שלוש פעמים בשבוע הלכנו לתנועת הנוער (הנוער העובד והלומד), בשלישי ושבת היו פעולות ובשישי עשינו קבלת שבת. במסגרת תנועת הנוער היו לנו גם א"ש לילה (אימוני שדה), מחנות וטיולים. באותה תקופה לא היו מכוניות פרטיות ולמעשה הטיולים בתנועת הנוער היו הדרך היחידה להכיר את הארץ.

פעם בשבוע היתה לנו חגיגה גדולה בקולנוע העירוני (קולנוע עמל), שם התוודעתי לטרזן, לשמן והרזה (לורל והרדי), צ'רלי צ'פלין ולעוד רבים אחרים. אגב, בכפר סבא היה קולנוע נוסף, קיצי, שהיה למעשה אולם ללא גג!

לסיום, במבט של עשרות שנים לאחור, אני יכול לומר שיש לי זיכרונות רבים וטובים מתקופת הילדות בכפר סבא. אין פלא שאני קשור למקום וממשיך להתגורר בו.

הזוית האישית

יהונתן: אני שמח שזכיתי להכיר לעומק את סבא וסבתא שלי ולבלות איתם זמן יקר במהלך השנה האחרונה, על אף הקשיים שנבעו מהקורונה.

סבא וסבתא: נהנינו מהזמן המשותף עם נכדנו היקר יהונתן, התרגשנו מאד מתשומת הלב של יהונתן ורצונו לשמוע את סיפורנו האישי.

מילון

דוד
מיכל מים גדול.

פתיליות
כלי בישול על ידיד להבה שהודלקה על ידי שימוש בנפט.

א"ש (אימוני שדה) לילה
פעילות שבה תרגלו בני נוער מהלכי מלחמה.

ציטוטים

”בכפר סבא היה קולנוע נוסף, קיצי, שהיה למעשה אולם ללא גג!“

”בילדותי קראנו הרבה ספרים, אני אישית קראתי שניים-שלושה ספרים בשבוע שהייתי מחליף בספריה שליד ביתי“

הקשר הרב דורי