מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של חפציבה בטהרן

בכניסה לבית הכנסת באירן
בבית הכנסת באירן
עלייה ולאחריה מלחמה

ילדות באירן

שמי חפציבה ונולדתי בטהרן שבאירן. הבית שבו גדלתי היה גדול מאוד ומעוצב בטוב טעם. בילדותי גדלתי על המאכל הפרסי המובהק ביותר: אורז פרסי. הוריי היו אברהם ובתיה חסידים. אבי היה רב, שוחט ומוהל ואמי הייתה אישה צדקנית שטיפלה בילדים. הם היו נוהגים לשיר את כל שירי הפרשת שבוע של השבוע מתורגמים לפרסית, אך בבית גם דיברו עברית וידעו אותה על בוריה. אני זוכרת שיחסית למדינות אחרות להם שליט שלא אוהב יהודים, המלך שהיה באירן באותו הזמן, מוחמד רזה שאה, התנהג אל היהודים בצורה נחמדה להפליא. הוא היה השאה האחרון של אירן, והוא שלט בשנים: 1941-1979. הוא ירש את השלטון מאביו, רזא שאה (1877–1944), ומשל במדינה בשלטון אוטוקרטי בסגנון של שושלת אימפריאלית שראתה באומה האיראנית כממשיכה של האימפריה הפרסית הקדומה. הוא הודח מהשלטון בעת המהפכה האיראנית בשנת- 1979. בתקופת שלטונו התפתחו מאוד יחסי אירן- ישראל וקשר טוב נוצר בין המדינות עד להדחתו מהשלטון, שאז התהפכו היוצרות ובין המדינות החלה לשרור עוינות רבה. ילדותי הייתה משופעת בכל טוב. למדתי בבית- הספר של היהודים באירן- "אוצר התורה". רוב חברותי היו יהודיות, אך היו לנו גם קשרים רופפים עם מספר גויים בשביל הפרנסה. היינו משחקים מספר משחקים המוכרים לנו כיום, כגון: תופסת וחמש אבנים. אני זוכרת שגם היינו יוצאים לטיולים מדי פעם לקברי מרדכי ואסתר ודניאל… ושאר הצדיקים הקבורים באירן.

תמונה 1
                                                                                בחצר בית-הכנסת באירן, 1973

 

נישואים באירן

את בעלי, הוריי הכירו לי, לפני 53 שנים. נישאתי לבעלי ושם משפחתי הפך מחסידים לסומך. אני זוכרת מחתונתי את הרב המקדש שגם היה המוהל של ילדיי בהמשך. לחתונה קיבלנו זהב כי אז לא היה נהוג להביא מתנות כמו היום. החתונה התקיימה בעיר טהרן, עיר הבירה של אירן.

תמונה 2
                                                                                         כתובה מאירן (ויקיפדיה)

 

העלייה לארץ

בשנת 1973, כשהייתי בת 35 עם 5 ילדים, החלטנו, בעלי ואני לעזוב את אירן ולעלות לארץ-ישראל מתוך אהבת הארץ, מתוך ציונות. אני הייתי האחרונה במשפחתי שעלתה לארץ. 7 אחיי ואחיותיי וגם הוריי עלו ארצה 6,7 שנים לפניי.

1973 בישראל (ה'תשל"ג – ה'תשל"ד) הייתה השנה בה חגגה ישראל 25 שנה, מיום היווסדה. האירוע הבולט בה היה פרוץ מלחמת יום הכיפורים. מדינות ערב אז החליטו לצאת למלחמה שהפתיעה את אגף המודיעין של צה"ל, שלאחר הניצחון הגדול במלחמת ששת-הימים בשנת 1967, לא צפה את פתיחתה. אני זוכרת שלא היה לנו כל-כך קשה לעזוב את אירן. גם המסע  עצמו לא היה מסובך, כי טסנו במטוס  ותוך מספר שעות היינו בארץ- ישראל. עלינו לארץ כמעט בחוסר- כל . היה לי מאד קשה להתרגל  לאנשים בארץ-ישראל ולמנהגיהם. נחתנו בלי לדעת שצפויה להיות מלחמה בארץ. המלחמה רק עזרה לנו להרגיש יותר בארצנו ולהתאקלם יותר מהר בארץ.

תמונה 3
                                                                   מלחמת יום כיפור, 1973

כאשר הגענו לארץ, שיכנו אותנו בירושלים, בשכונת 'גבעת-שאול' ושם אני גרה עד היום. כשעלינו לארץ לא עבדתי והייתי עקרת- בית, לעומת בעלי שכן עבד. כיום אני סבתא וגם סבתא רבה, יש לי נכדים ונינים. אני אוהבת בשעות הפנאי לסרוג ולרקום.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר, התמונות נאספו מרשת האינטרנט מויקיפדיה.

מילון

מלחמת יום-כיפור
מלחמת יום- הכיפורים (נקראת גם מלחמת יום- כיפור, פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר- 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד- 24 באוקטובר- 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד- 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד- 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן. המלחמה הייתה גם לזירת עימות כחלק מהמלחמה הקרה, כאשר מדינות ערב נתמכו וחומשו על- ידי ברית המועצות, בזמן שישראל נתמכה על ידי ארצות- הברית. למלחמה היו השפעות מדיניות ופוליטיות רבות; היא הייתה בין הגורמים העיקריים למהפך במערכת הפוליטית הישראלית וסללה את הדרך להסכם השלום בין ישראל למצרים.

ציטוטים

”להודות...להאמין...ותמיד להיות בשמחה!“

הקשר הרב דורי