מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא במושבה הגרמנית בחיפה

סבא ואני מתפנקים יחד
סבא בילדותו ליד מכשיר הרדיו שאהב
איש אשכולות ורב תחביבים

ההורים של סבא מיכה הגיעו למושבה הגרמנית בחודש אפריל 1948.

אבא של סבא מיכה עבד בחברת חשמל בתחנת הכוח נהריים שהייתה תחנת כוח הידרואלקטרית, שמונעת ע"י זרם מים של נהר הירדן ושל נהר הירמוך. זה גם מקור השם נהריים, בגלל שהיו שני נהרות.

הצבא הירדני כבש את תחנת הכוח, חלק מהעובדים הלכו לשבי הירדני וחלק הועברו לחיפה וקיבלו בתים של ערבים שברחו מהמושבה הגרמנית בחיפה.

ילדותו של סבא ותחביביו

סבא נולד בחיפה ב-1951 ולמד בבית הספר היסודי "שלווה" ולאחר מכן למד בבית ספר מקצועי "בסמת" ואהב לעסוק בעבודות יד מברזל ועץ וכמובן בתחום החשמל.

זכורה לו במיוחד סביבת ביתו שבקרבתו היה בעבר מחנה צבא בריטי שנעזב בשנת 1948 עם קום המדינה.

יחד עם חברי הילדות, סבא בילה ימים שלמים בתוך המחנה הבריטי. במחסנים הושארו ציוד צבאי רב, כמו מסכות גז ומכשירי רדיו שיצאו מכלל שימוש.

על גג ביתו של סבי, הוקם בית מלאכה מאולתר שם הוא נהג לפרק ולהרכיב מכשירי רדיו רבים.

תחביב נוסף, שהיה לו ולחברו החיפאי נקרא אז "חובבי רדיו". הם יצרו קשר דרך אנטנות שבנו על גגות הבתים.

סבא היה גם יוצר קשר טלפוני עם חובבי רדיו מחו"ל. התקשורת בניהם הייתה בשפה האנגלית ובשפת מורס.

תמונה 1
סבא בילדותו ליד מכשיר הרדיו שאהב

סבא אהב לעסוק בספורט ובמיוחד במשחקי כדורגל וכדורסל. המגרש בו שיחקו, היה בעבר שדה חיטה שהפסיקו לעבד אותו. על השדה הזה בנו עם השנים מועדון נוער שנקרא "מועדון הגנים".

הם נהגו גם לשחק במשחקים נוספים בקרבת ביתם: גולות, חמש אבנים וחמור קטן.

סבא אהב מאד לדוג והיה נוסע עם אופניים לחוף בת גלים ולנחל הקישון שהיה בזמנו נקי ומלא דגים.

משפחתו של סבי

סבא היה בן הזקונים במשפחה. הייתה לו אחות גדולה בשם ירדנה ואח גדול בשם ציון.

אמו אלגרה, הייתה עקרת בית. אביו מסעוד, עבד כנהג בחברת החשמל בחיפה.

גם האחים של סבא למדו יחד איתו בבית הספר "שלווה". כיום ירדנה גרה בת"א וציון גר עם משפחתו בארה"ב.

עד היום סבא עוזר למשפחתי בכל העבודות של תיקונים ושיפוצים, לאחרונה עשינו בבית שיפוץ גדול וסבא פיקח על העבודה של הקבלנים ובסוף הרכיב את החשמל והתאורה וישלים גם עבודות אינסטלציה.

סיפור אהבה

סבא מיכה וסבתא הכירו במקרה מאד מיוחד.

כאשר סבא היה בצבא בחיל גולני בקורס מ"כים הוא התכתב עם בנות בעיתון במחנה. הוא קיבל 200 מעטפות בדואר וחילק אותם לחבריו. למעטפה אחת הוא ענה וזו הייתה בחורה מת"א. עם הזמן החליטו להיפגש בקריית מוצקין אצל בת דודה שלה. הבת דודה הזמינה לפגישה זו את החברה הטובה שלה שקראו לה אהובה. הקשר נוצר אחרי שבועיים כאשר הבת דודה מקרית מוצקין בקשה להיפגש עם סבא. הפגישה הייתה בבית ספר לאחיות  ששם היא למדה יחד עם סבתא אהובה.

הקשר נוצר דווקא עם סבתא אהובה וכך זה התחיל.

סיפור האהבה נמשך כשלוש שנים עד לטקס החתונה שהיה ממש אחרי מלחמת יום כיפור, לאחר שבמקור תוכנן להיות ביום השני של המלחמה ונדחה.

סיפור האהבה הזה נמשך כבר כ-46 שנים, סבא וסבתא חיים חיים מאושרים עם שלושה ילדים: אורן, אורית ואמיר ובני זוגם ולהם 10 נכדים חמודים שכולם חיים בבריאות ובאושר.

הזוית האישית

סבא מיכה – "תכנית מצוינת שיוצרת קשר בלתי אמצעי בין הסבא לנכד,  וחושפת מסרים לא מוכרים לנכד על הסבא שלו, על העבר האישי שלו, חוויותיו תחביביו ועוד פרטים שמעולם לא הייתה הזדמנות לשוחח עליהם. אני מאחל לאיתי שימשיך בהצלחה בלימודיו ושיאמץ את המורשת היפה שעוברת עם השנים מאב לבן ולנכד. מקווה שיקבל ממני את החריצות את הרצון להצליח ולהצטיין בכל דרך שיבחר."

הנכד איתי – "התכנית הייתה מעניינת וכיפית. היה כיף לשמוע את הסיפורים של סבא ואני מקווה שימשיך לספר את הסיפורים המעניינים שלו. אני מאחל לעצמי שאדע את כל מה שסבא יודע בתחום הבנייה ושאר הדברים."

מילון

הידרואלקטרית
תחנת כוח שמונעת ע"י הכוח שבזרימת מים. המים מסובבים גלגל שנקרא טורבינה והטורבינה מסובבת גנרטור שמייצר חשמל.

ציטוטים

”התקשורת בניהם הייתה בשפה האנגלית ובשפת מורס“

הקשר הרב דורי