מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של פלורה

אמרי וסבתא שושנה
בת חמש וחצי בחגיגת טו' בשבט
ילדותי והתבגרותי בטירת הכרמל

שמי שושנה לורה עפרוני, נולדתי בשנת 1948 בעיר קהיר שבמצרים. משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ביישוב עברון בבית הספר "אופק" יחד עם נכדי אמרי עפרוני. במפגשים אני מספרת לאמרי את סיפורי ויחד אנו מעלים ומתעדים את הסיפורים.

העליה ממצרים לישראל ההסתגלות לחיים בארץ

שמי המקורי היה פלורה בצרפתית "פלור" זהו פרח. עלינו לארץ בשנת 1950. כשהגעתי לארץ נתנו לי את השם שושנה שזהו סוג של פרח ומאז אני שושנה. הילדות שלי התחילה בשנות החמישים שעלינו ארצה עם משפחתי כשהייתי בת שנתיים .

כשהגענו לישראל, גרנו במעברה (צריפים מעץ) . בגיל שלוש הלכתי לגן הילדים. יום הלימודים בגן הילדים, היה יום ארוך משעה שמונה בבוקר ועד לשעה ארבע אחרי הצהרים. בגן אכלנו גם את ארוחת צהריים, גם שנת צהריים. אני לא זוכרת מאחר והייתי מאוד קטנה, לפי הספורים שאחותי סיפרה לי, הסתבר, שבכיתי מאוד ולא רציתי להישאר בגן הילדים.

 בת חמש וחצי , בגן חובה, בחגיגת טו' בשבט

תמונה 1

בגן חובה כבר אהבתי יותר להישאר בגן הילדים. לאחר גן חובה הייתי אמורה לעלות לכיתה א' ואז עברנו מהצריף במעברה לשיכון. בבית הספר למדתי עד כיתה ח' , אז למדו שמונה שנות לימוד בבית ספר יסודי ( לא היו חטיבות ביניים). אחרי כיתת ח' למדתי בבית ספר עיוני מקצועי את מקצוע התפירה. עם סיום לימודי הפכתי להיות תופרת ועבדתי בזה כל השנים.

העשרה

מעברה: "מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה

קיבוץ עברון: "עֶבְרוֹן, הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר‏. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו. ביולי 1943, עת חגגה הקבוצה שבע שנים, מנתה הקבוצה 103 חברים ו-20 ילדים‏. באוקטובר 1945 עלתה הקבוצה, שמנתה אז 134 מבוגרים ו-47 ילדים, לנקודת הקבע שהשתרעה על שטח של כ-1600 דונם‏. מייסדי הקיבוץ היו עולים מגרמניה, מפולין ומטרנסילבניה חברי השומר הצעיר. מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם עולים מבולגריה. בראשית שנות ה-40 היה בסיס של הפלמ"ח ומקום מסתור למעפילים".

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ומורה מובילת תכנית רינה כהןמדריכה יישובית ליזי כהן

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה

עברון
עֶבְרוֹן, הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר‏. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו.

פלור
פלור בשפה צרפתית פירושו פרח

ציטוטים

”מסיפורים שאחותי סיפרה לי שבכיתי מאוד ולא רציתי להישאר בגן“

הקשר הרב דורי