מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה בת שבע וחצי במלחמת העולם השניה

מיה רפפורט
מפת רוסיה הלבנה
מיה רפפורט נדודיה במלחמה

נולדתי ב-10 לנובמבר בשנת 1933 באזור מוהיליוב ברוסיה הלבנה."רוסיה הלבנה-בֵּלָארוּס היא מדינה הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון ואינה גובלת בים. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית"

בשנת 1941 כשהייתי רק בת שבע וחצי, התחילה המלחמה עם הנאצים הגרמנים.

את אבי ואחי גייסו מיד לצבא, כבר בתחילת המלחמה.

כאשר הצבא הגרמני תקף את החיילים שלנו, פינו אותנו למרכז המדינה באזור פנזה. "היא עיר ברוסיה באזור נהר וולגה כ-630-700 ק"מ ממוסקבה. העיר הוקמה בשנת 1663 בהתאם לפקודת הצאר אלכסיי הראשון כמבצר להגנת הגבול הדרום-מזרחי של המדינה. בהמשך, עם התרחבות המדינה והעברת הגבול דרומה, העיר איבדה את חשיבותה כמבצר גבול. בשנת 1796 העיר הפכה להיות מרכז גוברניה שבוטלה בשנת 1797, אך הוקמה מחדש בשנת 1801. גוברניה זו כללה את שטחו של מחוז פנזה של היום ורוב שטח מורדוביה. באותה שנה החלו לבנות בעיר בנייני אבן. לקראת שנת 1809 אוכלוסיית העיר הגיעה לכ-13 אלף תושבים.":

בזמן המלחמה, לכולנו היה קשה מאוד. אמא עבדה הרבה שעות, וגם אני כילדה עזרתי לה בבית חרושת.עם סיום המלחמה חזרנו לאזור מוהיליוב ברוסיה הלבנה. אני סיימתי את לימודי בבית הספר התיכוני ולאחר מכן למדתי במכון למורים בעיר גומל (הומל). "הומל עיר בדרום מזרח בלארוס, הנמצאת בקרבה יחסית לגבול עם אוקראינה ולכור הגרעיני צ'רנוביל. היא העיר השנייה בגודלה בבלארוס (אחרי עיר הבירה מינסק)  העיר שוכנת לצדו של נהר הסוז' והיא העיר הראשית של מחוז גומל.

הקהילה היהודית בעיר גומל עתיקת יומין, שם הייתה חסידות חב"ד, והעיר הומל הייתה ממבצריה החשובים. בין היתר, נודע החסיד יצחק אייזיק אפשטיין שכיהן כרב העיר שנים רבות. בין 1910- 1921 הרב אברהם אלישיב, אביו של הרב יוסף שלום אלישיב שימש כרב העיר. בזמן מלחמת העולם הראשונה. באוגוסט 1941 כבשו הגרמנים את העיר לאחר קרבות במהלכם התפנו רוב יהודי העיר מזרחה עם הצבא האדום הנסוג. הגרמנים ריכזו את היהודים בגטאות, החלו לרצוח בהם בספטמבר 1941 ועד נובמבר רצחו את כל היהודים שעוד נותרו בהומל (נרצחו כ-4,000 יהודים בתקופת הכיבוש הנאצי)."

אחרי הלימודים עבדתי בבית ספר תיכון כמורה לשפה הרוסית ולספרות, ובנוסף כמדריכה בחוג דרמתי של תלמידים ומורים. עליתי ארצה בשנת 1991.

מילון

רוסיה הלבנה
רוסיה הלבנה-בֵּלָארוּס היא מדינה הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון ואינה גובלת בים. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית

ציטוטים

”אמא עבדה הרבה שעות, וגם אני כילדה עזרתי לה בבית חרושת.“

הקשר הרב דורי