מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה בין מלחמות

אני וסבתא בילדות
סבתא והבובה האהובה
ילדותה של סבתא

סיפור ילדותה של סבתי (בת שבע קוגמן).

סבתי בת שבע קוגמן לבית בן שאנן נולדה בטבריה בתאריך 19.11.61 להוריה, שמעון בן שאנן, שעלה ממרוקו בשנות ה-50 ואסתר עזרן בן שאנן שעלתה ממרוקו גם בשנות ה-50. לסבתי 8 אחים ואחיות, כמובן שאת ילדותה היא עברה בטבריה בשכונה ג'. הייתה לה ילדות מקסימה ונהניתי לשחק עם ילדי השכונה במשחקים: קלאס, חמש אבנים, מחנות ומחבואים.

סיפור שחקוק אצל סבתי במיוחד הוא תקופת מלחמת ששת הימים , כשפרצה המלחמה סבתי הייתה בת 6 והוריה עבדו במקומות עבודה, שהיו נחוצים בשעת מלחמה. אביה עבד בדואר טבריה כמנהל המברקה ואמה עבדה בחדר ניתוח בבית החולים "פוריה". במהלך המלחמה סבתי הייתה עם אחיה הגדולים , ששמרו עלייה וטפלו בה. מול ביתה של סבתא היה שטח אדמה נרחב מאוד, ששימש את הצבא לאחסון כלי המלחמה כמו טנקים ואפילו מסוקים ,שהיו מגיעים לשטח הזה להתארגנות ויציאה למבצעים.

מקום זה סיקרן את סבתי ואחיה הגדולים שרצו ללכת לראות מקרוב את כלי המלחמה. ואמה של סבתי דאגה מאוד ואז החליטה שהיא לא משאירה אותה יותר לבד עם אחיה והייתה לוקחת אותה אתה לבית החולים כל בוקר . בבית החולים שיחקה סבתי עם ילדי הרופאים והאחיות, הם שהו במקלטים. היום סבתא מספרת שהיא הייתה מאוד עצובה בתקופה הזאת , היא לא ראתה את אימא והיה לה מאוד קשה להיות כל הימים  ללא בני משפחתה. לשמחתה המלחמה הסתיימה אחרי 6 ימים ואפשר היה לחזור לשגרה.

את ביה"ס היסודי שסבתי למדה זה בית הספר הדתי "נצח ישראל" שבטבריה עד כיתה ח'. לאחר מכן עברה סבתי לבית הספר התיכון הדתי שלמדה בו עד כיתה י"א ואת לימודיה המשיכה בלימודי ערב עד להשלמת 12 שנות לימוד. לצבא סבתא לא התגייסה מטעמי דת.

לסבתי לא חגגו בת מצווה, כי לא היה נהוג לחגוג ולציין ימי הולדת. החגיגה היחידה שהיו מציינים הייתה בר-מצווה לבני המשפחה. בילדותה הייתה ילדה מאוד מפונקת, היא הייתה הבת השביעית במשפחה ולכן קראו לה "בת שבע", כולם נהגו לפנק אותה גם שנולדו שני אחים נוספים אחריה.

לאחר התיכון הכירה את סבי, שלו הייתה נשואה 10 שנים, נולדו להם 2 ילדים שושי שהיא אמי ואלירן, דודי. לאחר 10 שנים התגרשה מסבי ועברה להתגורר בתל מונד מאז ומתמיד סבתא רצתה  לגור במקום כפרי.

תמונה 1

וכאן סבתי גידלה את שני ילדיה, שושי ואלירן, תל מונד בשבילה הייתה מושבה שכייף לגור בה. תל מונד זה מקום מאוד יפה מוקף פרדסים.

תמונה 2
תמונה 3

הזוית האישית

בכל שבת יצאה המשפחה לטיול והיו קוטפים תפוזים. השבתות האלה היו מהנות במיוחד.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמה שפרצה בשנת 1967 והסתימה בניצחון מפואר

ציטוטים

”סבתא גדלה בין מלחמות“

הקשר הרב דורי