מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסף אוזן נתן לסבתא דו"ח ושילם לה אותו

סבא ואני
סבא ואני
מהלך חייו

שמי ראם גרינברג, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי יוסף אוזן, במהלך המפגשים ראיינתי אותו ושמעתי את סיפורו.

מקור שם המשפחה של סבי, אוזן פרושו – מאזניים. שמו הפרטי יוסף על שם הסבא שלו שנקרא יוסף. סבא נולד וגדל בתוניסיה בכפר שנקרא נבל, בתקופה בה שלטו הצרפתים בתוניסיה. הוא זוכר שבבית דיברו את שתי השפות גם ערבית וגם צרפתית. במשפחתו של סבי הם היו תשעה אחים הוא היה השני הכי גדול. היום מתוך תשעת האחים ששה עדיין חיים.

סבא סיפר שהוא עלה לארץ לבדו מתוניסיה. הוא עלה לארץ במסגרת עליית הנוער, שהעלתה את בני הנוער לישראל ללא הוריהם ובני משפחותיהם. מתוניסיה הם היגיעו לצרפת ושם היו במחנה נוער, כמעט שנה במחנה הנוער הם השתתפו בפעילויות חינוכיות ולימודיות שהכינו אותם לקראת העלייה וההסתגלות לארץ לאחר שנה הם עלו לישראל במסגרת עליית הנוער, שהייתה בשנת 1956.

סבא סיפר לי שהוריו היו בקשר איתו, במהלך תהליך העלייה ובהמשך גם הם עלו אחריו לארץ. סבא סיפר שבמהלך קליטתו בארץ הוא עבר מספר תחנות במקומות שונים הוא היה במחנה נווה הדסה, לאחר מכן העבירו אותו למוסד הרב צבי ולבסוף הועבר למחנה עודיות.

סבי שרת בצבא בחיל התותחנים בחטיבת גולני. הוא שרת שרות חובה ואז השתחרר כדי לעזור למשפחתו. אחרי השרות הצבאי הוא נרשם ללימודים לקורס חרטות מטעם משרד העבודה, אחרי הקורס הלך לעבוד במפעל לחריטות בחברת ישקר. אחרי תקופה בה עבד בתחום החרטות, עבר לעבוד בקידוחי נפט בדרום. כשצומצמה העבודה בקידוחי הנפט סבי התגייס לשרת במשטרה, זה היה בסוף שנת 1965.

סבא נפגש עם אשתו, סבתי כשהוא שירת במשטרה כשוטר בתפקיד סייר בתל אביב, באזור כיכר המושבות. סבא מספר שהוא ראה מישהי חוצה את הכביש לא במעבר חציה. הוא כשוטר, עצר אותה ושאל אותה: "למה את לא חוצה את הכביש במעבר חציה ובאור ירוק?" ואז הוא נתן לה דוח – קנס. מאחר ולא היה עליה כסף, אז הוא שילם לה את הדוח וככה סבתא וסבא שלי מצד אמי הכירו לראשונה.

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים וסבא וסבתא היו אז כבר חברים. ומיד אחרי המלחמה הם התחתנו.

 

תמונה 1

הזוית האישית

ראם גרינברג מתעד את סיפורו של סבו יוסף אוזן ואת סיפור ההכרות של סבו עם סבתו.

מילון

מחרטה
מחרטה היא מכונה לעיבוד שבבי, אשר משתמשים בה לעיבוד חלקים ציריים סימטריים. החומרים המעובדים יכולים להיות מתכות, עץ וחומרים פלסטיים. פעולת המחרטה, הנקראת "חריטה" (Turning) היא הורדת חומר בעזרת סכין חריטה, על ידי עיבוד סיבובי מסביב לעוּבָּד (חומר הגלם העובר עיבוד). הפעלת המחרטה יכולה להיות ידנית או ממוחשבת - CNC. ויקיפדיה

ישקר
ישקר בע"מ היא חברה הפעילה בישראל ובמקומות אחרים בעולם, בבעלות חברת ברקשייר האת'וויי האמריקאית. בבעלות ישקר מספר מפעלים. נשיא החברה ומייסדה הוא סטף ורטהיימר, מנכ"ל החברה מאז 1985 הוא יעקב הרפז ויושב־ראש הדירקטוריון הוא איתן ורטהיימר, בנו של סטף ורטהיימר. מפעלה הראשי של החברה ומשרדיה נמצאים באזור התעשייה תפן, שבסמוך לכפר ורדים, ובנוסף ל"ישקר" שני מפעלים נוספים בצפון, באזור תעשייה דלתון, ובאזור התעשייה הצפוני בקריית שמונה (גן תעשייה תל-חי). ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא נתן לה דוח - מאחר ולא היה עליה כסף, אז הוא שילם לה את הדוח וככה סבתא וסבא שלי מצד אמי הכירו לראשונה.“

הקשר הרב דורי