מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות העלייה של סבא סעדיה

עולים תימנים ממתינים לטיסה לישראל בשדה התעופה בעדן - ויקיפדיה
עולים תימנים במטוס בדרכם לישראל - ויקיפדיה
חטיפת דודתי בדרך לטארץ ישראל

שמי נהוראי עמרם, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים עם הסבים והסבתות לימדנו אותם לעבוד על המחשב, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים. אני מביא את סיפורו של סבי סעדיה עמרם.

סבא מספר על חווית עלייתו לארץ:

"אני זוכר שיום אחד באמצע הלילה אימא שלי העירה אותי ואת ששת אחי ואמרה לנו קומו אנחנו יוצאים. אנחנו כמובן לא הבנו לאן יוצאים באמצע הלילה. הסתכלנו אחד אל השני יצאנו מהאוהל וראינו את כולם בחוץ עם שקים. הלכתי אל אימא שלי ושאלתי אותה: "לאן הולכים?". היא אמרה לי: "אנחנו עולים לארץ ישראל"

אנחנו הלכנו, צעדנו יחד כולנו כל הלילה, כאשר הגיע הבוקר המשכנו ללכת. אני זוכר שכבר כאבו לנו הרגליים אך המשכנו ללכת. בלילה עצרנו לחניה, שמענו רעשים ואז הגיעו השודדים, אבל כולם היו כל כך תשושים, שלא הצלחנו לעשות כלום. השודדים הצליחו לקחת לנו הכל – כל הציוד שסחבנו בשקים כל הדרך. לא נשארנו עם הרבה דברים, בקושי היה לנו אוכל.

העלייה מתימן – ויקיפדיה

תמונה 1

כך המשיכה ההליכה, כעבור כמה ימים ראינו מן דבר מוזר עם כנפיים – זה היה מטוס. אני זוכר שאמא שלי ואבי בכו ואני גם טיפה. כשהתחלנו לעלות למטוס שמתי לב שהדודה שלי לא הייתה שם איתנו. שאלתי את אימא שלי, איפה היא? והיא אמרה לי שחטפו אותה. הייתי עצוב מאוד כי זאת הייתה הדודה שהכי אהבתי.

זו הייתה חוויה שלא אשכח – הגענו לארץ ישראל היינו גם שמחים שהגשמנו חלום אבל גם עצובים.

הזוית האישית

נהוראי עמרם, השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. ומביא את סיפורו של סבא סעדיה עמרם.י

מילון

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. ויקיפדיה

ציטוטים

”כעבור כמה ימים ראינו מן דבר עם כנפיים זה היה מטוס. “

הקשר הרב דורי