מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהוד הגליל- עצמון-שגב

מקימי הישוב שגב
סבא שלי מניף הדגל
הסיפור של סבא שלי שהקים את הישוב שגב היום נקרא עצמון

יעקב שלמה שגב, נולד בירושלים בשנת 1934.
 
בתחילת שנות החמישים, שנים מעטות לאחר סיום מלחמת השחרור כשמדינות ערב טרם השלימו עם קיומה של מדינת ישראל ועם הגבולות שנקבעו עם סיום המלחמות, הועלתה הצעה להעביר את הגליל העליון והתחתון לידי הערבים במטרה להגיע להסכם שלום.
 
ההצעה התקבלה בעקבות מעוט היהודים שגרו בגליל. באותם ימים ( 1953) הגיע שר החוץ האמריקאי
גון פוסטר דאלס כדי ליישם את ההחלטה.
 
תמונה 1
 John Foster
בן גוריון ראש ממשלת ישראל החליט במטרה למנוע את חלוקת הארץ ליישב את הגליל התחתון המערבי בין לילה. למטרה זו הוחלט להקים את הישוב היהודי הראשון ברמת סכנין- ערבֶּה על יד הכפר הערבי הנטוש מיעאר. תחילה הוקמה במקום היאחזות נח"ל בשם שֶגב יישוב שהיה ראשון ליהוד הרמה.
 
תמונה 2

מועדון הקהילה בעצמון
 
היישוב הוקם על ידיי מחלקה של הנח"ל מגרעין התנועה המאוחדת מהכשרת נווה ים. עקב חוסר האפשרות להקים בשֶגב ישוב חקלאי הוקם במקום כפר חוצבים של עולים חדשים שהגיעו מכּוּרדיסטן. גם ניסיון זה לא צלח ובמקום התיישבו עובדים מחיפה. כיום עשרות יישובים ומצפים קיימים ברמת סכנין-ערבֶּה והאפשרות לחלוקת הארץ בוטלה מאז ועד עולם
 
לחיים טובים ולשלום
 
העשרה
גון פוסטר דאלס : "ב-13 במאי 1953 הגיע דאלס לישראל, במסגרת מסע בן 20 יום שערך במדינות האזור. דאלס התקבל בכבוד רב, ובמבצע צבאי, שכונה "מבצע כי תבוא", במסגרתו קיבלו את מטוסו, שהגיע מקהיר דרך אילת לשדה התעופה בלוד, מטוסי חיל האוויר, ועם נחיתתו סקר משמר כבוד של אנשי חטיבת הצנחנים"
 
עצמון שגב: "עצמון-שגב (שם קודם למקום: שגב, לאחר מכן עצמון) הוא יישוב קהילתי במועצה אזורית משגב אשר נוסד בשנת 1975 ועלה לקרקע בשנת 1978 באתר הקרוונים יבור‏. לאחר מכן עלה לאתר הקבוע בשגב בשנת 1983. בגרעין המייסד היו 29 משפחות, רובן של עובדי רפא"ל מאזור חיפה והקריות. מקור השם הוא הר עצמון הסמוך ליודפת. בעבר היה קיים במקום כפר עבודה בשם שגב, שהוקם כהיאחזות נח"ל בשנת 1953. ההיאחזות אוזרחה בשנת 1957."
תשע"ה

מילון

גון פוסטר דאלס
ב-13 במאי 1953 הגיע דאלס לישראל, במסגרת מסע בן 20 יום שערך במדינות האזור. דאלס התקבל בכבוד רב, ובמבצע צבאי, שכונה "מבצע כי תבוא", במסגרתו קיבלו את מטוסו, שהגיע מקהיר דרך אילת לשדה התעופה בלוד, מטוסי חיל האוויר, ועם נחיתתו סקר משמר כבוד של אנשי חטיבת הצנחנים

עצמון שגב
עצמון-שגב (שם קודם למקום: שגב, לאחר מכן עצמון) הוא יישוב קהילתי במועצה אזורית משגב אשר נוסד בשנת 1975 ועלה לקרקע בשנת 1978 באתר הקרוונים יבור‏[1]. לאחר מכן עלה לאתר הקבוע בשגב בשנת 1983. בגרעין המייסד היו 29 משפחות, רובן של עובדי רפא"ל מאזור חיפה והקריות. מקור השם הוא הר עצמון הסמוך ליודפת. בעבר היה קיים במקום כפר עבודה בשם שגב, שהוקם כהיאחזות נח"ל בשנת 1953. ההיאחזות אוזרחה בשנת 1957.

יהוד
יהוד - הפיכה של איזור ליהודי

ציטוטים

”סבא שלי אוהב להשתשמש בברכה הבאה "לחיים טובים ולשלום"“

הקשר הרב דורי