מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבה מאזימור

אזימור,מרוקו אתר ד'אר דייאלנה
בית העלמין היהודי באזימור
סבא הכיר את סבתא באזימור שבמרוקו

שמי אושר אברהם אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי וידל סספורטס. סבא וידל נולד במרוקו בעיר אזימור בשנת 1915, סבא עלה לישראל בשנת 1948, שנת קום המדינה.

רקע: קהילת יהודי אזימור

סבא וידל מספר:

"שלום, שמי וידל סספורטס אני רוצה לספר לכם סיפור. בשנת 1948 עליתי לארץ, החכמים מביניכם יבחינו שבשנה הזו הוקמה המדינה היהודית. עליתי לארץ עם אשתי ומשפחתי, אני רוצה לספר לכם איך אני והיא הכרנו.

ההכרות שלנו החלה במרוקו, אשתי בהיותה ילדה, עזרה בעסק המשפחתי של המשפחה שלה: הייתה להם חנות שטיחים. בביתי היו שטיחים, חתולי הרחוב שרטו את שטיח שבביתי, אז הלכתי לקנות שטיח חדש בחנות השטיחים. בחנות ראיתי את אשתי הצעירה והתאהבתי בה ממבט ראשון. עברו הרבה שנים, ואחרי 18 שנים הצעתי לה נישואין וכמובן שהיא אמרה כן.

בשנת 1948 כששמענו שיש מדינה ליהודים קפצנו על ההזדמנות הראשונה לעלות לארץ, שם היה יפה מאוד.

בשלב מסוים של החיים החלטתי שאני הופך לדתי, אשתי עזרה לי בכל הדברים לדוגמה: היא העירה אותי לתפילת שחרית והזכירה לי ללכת לתפילת הערבית – כך לאט לאט שיניתי את אורח חיי ומנהגי.

היום אני וידל סספורטס, אב לארבעה בנות וסבא ל-14 נכדים בלי עין הרע ואני מאושר להיות אני.

אזימור במרוקו – maroc azemmour – עיר הולדתו של סבי, שם סבא פגש את סבתא.

קישור מהאתר ד'אר דייאלנה – יהודי אזימור

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של אושר אברהם וסבא וידל.

אושר: משפט שסבא סיפר לי עליו: "כורדי כורדי ראנס חמאר דירו דירו מיינדאר" (ביטוי במרוקאית), שפרושו: ראש חמור, ראש חמור כמה שתסביר לו הוא לא יבין.

מילון

אזימור
אזימור היא עיירה השוכנת על חוף האוקיינוס האטלנטי, סמוך לשפכו של נהר אום א-רביע כ10 ק"מ צפונית למאזאגן אלג'דידה וכ73 ק"מ דרומית לקזבלנקה – דאר אלבידה. במבט מעל הגשר שעל נהר אום א-רביע, נראית העיירה הפורטוגזית העתיקה על חומותיה האמדמות, צריחיה העגולים, ותותחיה המחלידים המבצבצים מחרכי הירי. ואילו העיירה החדשה מאופיינת בבתיה המסוידים לבן.

ציטוטים

”אנחנו משפחה מיוחדת מאוד ואין משפחה מיוחדת כמו המשפחה שלנו נקודה.“

הקשר הרב דורי