מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחנות העלייה של סבתא מרי לוי מרוקו, צרפת וישראל

בכיכר הרפובליקה בשטרסבורג (ויקיפדיה)
כיכר הרפובליקה בשטרסבורג (ויקיפדיה)
עליית סבתי לארץ אחרי שהיגרה ממרוקו לצרפת

שמי שחר לוי, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי מרי לוי. סבתא מרי נולדה בשנת 1942 בעיר קזבלנקה שבמרוקו. היא עלתה לארץ בשנת 1965. שאלתי את סבתא שלי על אירוע משמעותי בחייה והיא אמרה שהאירוע הכי משמעותי בחייה היה עלייתה לארץ.

סיפור עלייה לארץ

ההורים של סבתי עלו ממרוקו לארץ ישראל בשנת 1960, אך סבתי סירבה להצטרף והעדיפה לעבור לגור בצרפת, לכן בשנת 1960 היא הגרה לצרפת וחייה שם כחמש שנים נפלאות. היא ידעה לדבר נהדר צרפתית מכיוון שלמזלה, היא התחנכה בחינוך צרפתי עוד במרוקו כך שהזדהתה עם הצרפתים וזאת הייתה שפת האם שלה.

בצרפת היו לה הרבה מאוד חברים יהודים, מכיוון שגרה בקהילה יהודית, היא הייתה חוגגת איתם חגים יהודים ועושה את מה שכל היהודים עושים. היה חשוב לסבתא לחיות בקהילה יהודית. סבתא אומרת שזאת הייתה התקופה הכי יפה בחייה. היא נהנתה שם מאוד, אהבה את צרפת ואת מקום מגוריה.

היא עבדה שם כמזכירה וגרה בעיר שטרסבורג, שזו עיר מקסימה, יפה מאוד ותיירותית. אחרי חמש השנים הנפלאות שהייתה בצרפת החליטה בכל זאת לעלות לארץ וזאת בעקבות משפחתה שגרה במגדל העמק.

וכך היה, סבתא עשתה שוב עלייה והפעם מצרפת לישראל. במגדל העמק היא פגשה את סבי והקימה איתו משפחה מקסימה עם שני ילדים וארבעה נכדים (בינתיים) וכיום היא חיה במגדל העמק באושר בריאות ושמחה.

הזוית האישית

שמי שחר לוי, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי מרי לוי, תעדתי את סיפור עלייתה לארץ.

מילון

שטרסבורג
שטרסבורג: מגראנד איל לנוישטאדט, סצנה אירופאית עירונית Strasbourg Flag of UNESCO.svg אתר מורשת עולמית מגדלי השמירה העתיקים בשטרסבורג מגדלי השמירה העתיקים בשטרסבורג מדינה צרפת צרפת האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 1988, לפי קריטריונים 1, 2, 4 הערות הורחב ב-2017 קואורדינטות 48°34′24″N 7°45′08″E מפת העיר העתיקה מ-1888 שטרסבורג (בצרפתית: Strasbourg - "סְטְרַסְבּוּר"; בגרמנית: Straßburg; באלזסית: Strossburi או Schdroosburi), בירת גראנד אסט שבצפון-מזרח צרפת והעיר הגדולה ביותר בחבל זה, בעלת אוכלוסייה של 272,222 איש בעיר עצמה ו-764,013 במטרופולין שלה, נכון לשנת 2011, והיא העיר השביעית בגודל אוכלוסייתה בצרפת.

ציטוטים

”בצרפת היו לה הרבה מאוד חברים יהודים, מכיוון שגרה בקהילה יהודית“

הקשר הרב דורי