מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול שורשים לאיסטנבול

סכבתא שרה והנכדה שיר
סבתא שרה ואמא שלה
טיול שורשים של סבתא ונכדותיה
זה קרה בשנת 2008. היה זה יום הולדתה של שרה. נכדותיה החליטו להפתיע אותה ולקנות כרטיסי טיסה לאיסטנבול.
הטיול התחיל בבית הראשון שגרה בו סבתא שרה. לאחר מכן הן המשיכו לטייל וגילו שלמעשה איסטנבול היא אחת מהערים היפות בעולם! הם טיילו בבוספורוס,  עלו על אנייה שנסעה בזיגזגים על מנת להכיר את כל הכפרים מסביב לבוספורוס, הן ביקרו בבתי הספר היהודיים שלמדה בהם, עברו בבתים שגרה בהם, בית הספר האחרון שלמדה בו, נמצא מול בית הכנסת הגדול "נווה שלום" ברחוב של מגדל גלטה.
עוד משהו מאוד מיוחד שהיה בבית האחרון שגרה בו : בדיוק מעל המרפסת היה מגן דוד.
שרה אהבה להתלבש בדיוק כמו אמא שלה, בכל פעם שאמא שלה תפרה בגד חדש בשבילה, היא תפרה את אותו הבגד בדיוק גם לשרה.
הן היו ברחוב שדומה לרחוב דיזינגוף ושמו הוא רחוב העצמאות (איסטיקלאל). היו בו המון חנויות יוקרתיות, וכל כמה חנויות נמצאות מאפיות של המתוקים הכי מפורסמים וטעימים.
בסוף הרחוב נמצא המקום החשוב ביותר באיסטנבול המקום המרכזי שמגיעים לשם אלפי תיירים כיכר תקסים, שבה נמצא פסל של אטתורק, שהוא היה זה שבנה את טורקיה החדשה, אחרי מלחמת העולם הראשונה.
הם הפליגו לארבעה איים שמגיעים לשם באנייה. והן היו באי הגדול ביותר (ביוקדא).  באיים האלה רוב השנה יש מעט תושבים שגרים שם. מה שמיוחד באיים האלה זה ששם לא נוסעים בכלי רכב-אלא רק בעגלה שאליה קשור סוס. לעומת שלושת החודשים של חופשת הקיץ, האיים מתמלאים באנשים שבאים להתגורר שם. לאי הגדול באו הכי הרבה אנשים שביניהם יהודים. חלקם קנושכרו בית. הן היו במסעדה שנמצאת בבוספורוס, שהייתה מסעדה מאוד מפוארת, המקום שבו היא נמצאת נקרא ביוקדרה. העיר איסטנבול מחולקת לשתי חלקים : חלק אחד הוא איפה שהיה מגדל גלטה [ברחוב ששרה גרה]-מחובר לאירופה, וחלק 2 שהוא אסיה. באוניות, ספינות, יאכטות וסירות אפשר לעבור מאירופה לאסיה, או מאסיה לאירופה. ים מרמריס מפריד בין שני היבשות. בתום הטיול הנפלא חזרו למטוס נרגשות שרה, וכמובן הבנות והחליטו שזאת הייתה אחת החוויות הטובות ביותר שעברו אי פעם.
בשנת 1952 עלתה שרה לארץ ישראל. בשנת 1953 פגשה את יעקב שואף. לאחר כמה חודשים יעקב הציע לשרה נישואין, והם נישאו בתאריך 26.3.1953.
לאחר כשנה, נולדה ליעקב ושרה ילדתם הראשונה.
 
תגובות המשתתפים:
 סבתא שרה : שיר בשבילי היא ילדה מיוחדת ובפרוייקט הזה הרגשתי הרבה יותר התקרבות לילדה הנפלאה הזאת, ונורא נהנתי לעבוד איתה על זה.
 שיר : היה לי נורא כיף לעשות את זה עם סבתא רבה שלי ונורא נהנתי ושמחתי לשמוע על העבר המקסים שלה.  

מילון

אטתורק
היה מדינאי ומנהיג צבאי טורקי, מקימה ומייסדה של הרפובליקה של טורקיה ונשיאה הראשון. נחשב לאבי האומה הטורקית.

ציטוטים

” בכל פעם שאמא שלה תפרה בגד חדש בשבילה, היא תפרה אותו הבגד בדיוק גם לשרה.“

הקשר הרב דורי