מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונה רק בארץ ישראל

אוה קובץ' ונואי - קשר רב דורי
סבתא אווה וסבא קובץ' בחתונתם
סיפור עלייה לארץ ישראל סבתא אווה וסבא טומי

 סבתא אווה מספר לנואי את סיפור עלייתה שלה ושל סבא טומי לארץ ישראל 

נולדתי בשנת 1951 בעיר בהונגריה. לפני נישואי שמי היה אווה מוזס. עליתי לארץ בתאריך  15.09.19722

נולדתי בהונגריה בעיר בטחיטואטפאלו בתאריך 4.3.1951. עליתי לארץ בגיל 21 בשנת 1972.  בעלי, טומי נולד גם הוא בהונגריה, בתאריך  30.5.1948  בעיר בודפשט (בירת הונגריה). נפגשנו בגיל צעיר. אני הייתי בת 15 ובעלי, חברי דאז, היה בן 18. נפגשנו במועדון ספורט שנקרא "ימי בדנובה". התאהבנו וככל שהשנים עברו הקשר בינינו התחזק.

עם הזמן עלה הרעיון כי אנו מעוניינים להתחתן ולהקים משפחה ביחד, אך החלטנו כי אנחנו רוצים לעשות זאת רק בארץ ישראל. בתקופה זו שלטו בהונגריה הקומוניסטים ולכן לא היה אפשר לעזוב את הונגריה בצורה חוקית והדרך היחידה להגיע לישראל הייתה בריחה !!

לא סיפרנו לאף אחד (אפילו להורים ולמשפחה) ובסתר התכוננו ליום הגדול. גם הבריחה לא הייתה עסק קל. החלטנו לברוח לווינה ומשם "לתפוס" טיסה לישראל. כל אחד מאתנו נסע בנפרד, בזמנים שונים כדי שלא נתפס.

חברי דאז, טומי נסע קודם לווינה ועד שהגעתי לשם הוא הלך לסוכנות וסידר את הטיסה לישראל. כאשר הגעתי הלכנו לארמון "שנאו" ומשם הטיסו אותנו לתל אביב. בארץ חיכה לנו דוד וילי (דוד של טומי). טומי ווילי לא נפגשו 16 שנה, זו הייתה פגישה מרגשת. בהגיעם לשדה התעופה קיבלנו אזרחות ומקום ללמוד ולעבוד בקיבוץ פרוד.

חיינו המשותפים התחילו בקיבוץ פרוד. שם התחתנו והתחלנו את חיינו החדשים בארץ ישראל. כעבור זמן קצר נולדו לנו שני ילדים וכיום יש לנו ארבע נכדות.

העשרה

יהדות הונגריה "יהדות הונגריה היא מן הגדולות והמפוארות שבקהילות היהודים באירופה. היישוב היהודי רצוף בהונגריה מימי האימפריה הרומית. תחת שלטון האימפריה האוסטרו הונגרית שיגשגה הקהילה היהודית, וזכתה להתפתחות, הכרה, ומתן זכויות. בזמן השואה הושמדה מרבית יהדות הונגריה, אם במשלוחם של למעלה מ-400,000 יהודים לאושוויץ על ידי הגרמנים, ואם במחנות ריכוז ומחנות עבודה, בצעדות המוות ובפרעות שנערכו על ידי הפשיסטים ההונגרים, ובהם אנשי מפלגת צלב החץ. ניסיון הירואי שעשו אנשי היישוב העברי בארץ ישראל לסייע לאחיהם בהונגריה במשלוח צנחנים, נכשל, אך הביא למיתוס הגבורה של חנה סנש."

תשע"ה

מילון

יהדות הונגריה
יהדות הונגריה היא מן הגדולות והמפוארות שבקהילות היהודים באירופה. היישוב היהודי רצוף בהונגריה מימי האימפריה הרומית. תחת שלטון האימפריה האוסטרו הונגרית שיגשגה הקהילה היהודית, וזכתה להתפתחות, הכרה, ומתן זכויות. בזמן השואה הושמדה מרבית יהדות הונגריה, אם במשלוחם של למעלה מ-400,000 יהודים לאושוויץ על ידי הגרמנים, ואם במחנות ריכוז ומחנות עבודה, בצעדות המוות ובפרעות שנערכו על ידי הפשיסטים ההונגרים, ובהם אנשי מפלגת צלב החץ. ניסיון הירואי שעשו אנשי היישוב העברי בארץ ישראל לסייע לאחיהם בהונגריה במשלוח צנחנים, נכשל, אך הביא למיתוס הגבורה של חנה סנש.

ציטוטים

”החלטנו כי אנחנו רוצים להתחתן רק בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי