מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חפצים במסורת התימנית – סיפור השרשרת והמפה

סבתא יעל ונועם בבית התפוצות
המפה הרקומה והשרשרת
החפצים מסמלים את חלק מהמסורת התימנית

שמי יעל שרעף. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי, נועם. בחרתי להראות לנועם נכדתי שני חפצים אשר מסמלים את המסורת התימנית ובנוסף עיסוקים אשר אינם בנמצא יותר.
 
השרשרת
החפץ הראשון הוא תכשיט. שרשרת אותה קיבלתי במסיבת בת המצווה שלי. זוהי שרשרת של סל העשוייה צורפות בעבודת יד. השרשרת היא מכסף מצופה זהב. את השרשרת הכין בין משפחה שהיה צורף מומחה בצורפות בסגנון תימני, השרשרת יקרה מאוד לליבי בגלל שאין היום להשיג תכשיטים בעבודת יד בצורפות בסגנון תימני וגם בגלל שקיבלתי אותה לבת המצווה שלי, תכשיט ראשון ומיוחד מאוד אותו אני שומרת מכל משמר
היה לי חשוב להראות לנועם את התכשיט ולספר לה את הסיפור שעומד מאחורי תכשיט זה ולציין שאין היום צורפים בעבודת יד בסגנון תימני.
 
מפה רקומה 
החפץ השני היא מפה רקומה בריקמה תימנית, את המפה קיבלתי מאמא שלי כאשר התחתנתי, את המפה רקמה דודה שלה שזה היה עיסוקה, ריקמה בסגנון תימני על מפות ועל כיפות..
לאמא שלי היה חשוב מאוד שאשמור על המפה, שיהיה לי מושג מה זו רקמה תימנית, היא גם דאגה לקנות עוד שתי מפות ולהעניק אותם לנכדותיה כאשר יתחתנו , וכך עשתה כאשר בתי, אמא של נועם התחתנה היא קיבלה מסבתא שלה, אמא שלי, מפה רקומה בסגנון תימני.
 
החפצים מסמלים את חלק מהמסורת התימנית, מסורת עשירה ורחבה שחשוב שנועם תדע, כמו כן חשוב שתדע שחלק מהעיסוקים אינם בנמצא היום ותעריך את ההשקעה ועבודת היד הקפדנית והמוכשרת של אלה שעסקו במלאכה.
 
תשע"ו
מורה מובילת תכנית עינת רויטור

מילון

יהדות התפוצות
הקהילות היהודיות בעולם מחולקות לפי החלוקה הבאה לפי יבשות ובחלוקה משנית לאזורים גאוגרפיים לקבוצות מדינות.

ציטוטים

”חשיבות העבר שלנו והמסורת שלנו“

הקשר הרב דורי