מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של יהודה טהר

סבא בילדותו
תמונה של סבי בילדותו
סביבת המגורים של סבי בעברו

יהודה טהר השתתף בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורו:

בית הוריו של סבי

סבי נולד בתל אביב בשכונה יהודית ובתוכה היו שני בתי כנסת שכונתיים, שם גדל ביחד עם הוריו, ז'ק ורינה, ועם האחיות שלו, שרה ורותי. הם התגוררו בבית בן שני חדרים ובחצר הם היו מגדלים תרנגולים, עיזים, וכבשים ובשאר החצר היו המון עצי פרי.

כמשפחה נהגו לשבת ביחד בבית ולפטפט על ענייני היום יום, ולפעמים לצאת לטיול אבל רק עם האימא. בעבר ההורים התעניינו לשלום הילדים אבל רק באופן בינוני ושטחי. אופי היחסים בין ההורים היה נוקשה, משמעת חזקה ואפילו הכו את הילדים כאשר לא הקשיבו להוריהם, ויותר מזה – סבי אף פעם לא קיבל חיבוק מהוריו.

אבא של סבי היה לובש חולצות מכופתרות ומכנסים ארוכים, הוא עבד בייצור אוטובוסים. אימא של סבי היתה לובשת שמלות (שהיא תפרה בעצמה) ועסקה בתפירה. ביום יום הם היו אוכלים בבית אורז, ספגטי, קציצות, (בשר רק ביום שבת). את כל זה הם היו קונים בשוק הכרמל. (בבית סבי לא היו ממתקים). הם אוכלו רק בבית ולא היו יוצאים למסעדות.

בית הספר והחברים

סבי למד בבית ספר "מצבה" שם למד עברית, תנ״ך, חשבון, חקלאות, ספורט וגאוגרפיה. סבי הכי אהב את שיעורי ספורט וגאוגרפיה. בבית הספר "מצבה" הכיר סבי את חבריו ויקטור, הרצל, אריה, ציון, יגאל ומנשה (כולם גרו באותה שכונה) והיו משחקים במשחקים כמו בניית בתי עץ, עשיית עגלה מארגז ירקות, בניית סירות לשלוליות שהיו בשכונה בחורף, ובל"ג בעומר היו עושים מדורות ענק.

אהבה ומשפחה

סבי הכיר את סבתי בבאר שבע בביתה של אחותה של סבתי. חבר טוב שלו היה נשוי לאחותה, יום אחד הוא הלך לבקר אותו עם עוד חבר והיא במקרה היתה שם. הם יצאו ביחד חצי שנה ולאחר מכן התחתנו. בעבר נהגו לחזר ביציאות לבתי קפה ושם היו מתעניינים אחד בשנייה בכבוד הדדי. בעבר הקשר בין בני זוג נרקם בבילוי משותף ורק אם רואים שמתאימים מתחתנים, ואם לא אז לא.

לסבא וסבתא נולדו 4 ילדים, שני בנים ושתי בנות: קובי, שרית (אמא שלי), יוסי ורינת. לסבי וסבתי נולדו 7 נכדים אבל סבתי הספיקה לראות רק את הנכדתה הראשונה, ליהי, שהיא אחותי.

הזוית האישית

סבא יהודה: היה מהנה לדבר על עברי וילדותי.

הנכד אורן: היה כיף להקשיב לסיפוריו של סבי.

מילון

שוק הכרמל
שוק הכרמל בתל אביב הוא השוק המרכזי בעיר, הגדול והידוע ביותר בגוש דן. השוק קרוי על שמו של הרחוב בו הוא מצוי. בשוק הפועל בימים ראשון עד שישי, נמכרים בעיקר מוצרי מזון אך גם פרטי הלבשה, סדקית, אביזרי בית, פרחים ועוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא וחבריו בנו בתי עץ, עשיו עגלה מארגז ירקות, בנו סירות לשלוליות שהיו בשכונה בחורף, ובל"ג בעומר היו עושים מדורות ענק“

הקשר הרב דורי