מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרון מאבי היקר

אני ונכדותיי במפגש משפחתי
אני ואבי בילדותי
אהבה לאבי

שלום, שמי דסי קליגמן, הזיכרון מאבי היקר, ואני סבתא של אמה וגל.

אבי היקר חיים שוורצמן נולד בתאריך 10.5.23 בעירה וורטה שבפולין להורים אוהבים בשם הדסה ומיכאל שמות שאני ואחי נושאים. משפחתם הייתה אמידה, הם חיו חיים מאושרים ומלאים בבית גדול ומיוחד עד היום בו הגיעו ופלשו הגרמנים לעיירה שלהם. את היהודים כולם סגרו בגטו.

ההורים והאח הצעיר נלקחו למשרפות ואת אבי (שברגע האחרון הוריו הצליחו לשקר בקשר לגילו ולעשותו מבוגר יותר בכמה שנים) לקחו למחנה עבודה. חיי כולם הפכו לגיהנום. אבי נשלח לעבוד במכרה פחם שם במשך שנתיים, לא ראה אור יום ולא נשם אוויר צח, עד שהאנשים סביבו החלו לחלות ולהיחלש ולמות. לילות ללא שינה, עבודה קשה, סבל רב ומתוך כל זה אבי מצא זמן לתפור לעצמו בגדים משאריות בגדים בלויים של אחרים, לקח שרוול מחולצה אחת, צווארון מאחרת, כיס מחולצה שונה וכך מצא לעצמו עיסוק בלילות הקרים ששהו במחנה.

יום אחד שאל אחד הסוהרים ׳מי יודע להכין מטאטא׳. אבי בלי לחשוב פעמים הרים את ידו ובאינטואיציה שלו ידע שאם יפרק מטאטא לגורמים יבין איך לבנות אחד חדש. הוא ידע שבמעשה זה בעצם הוא ירוויח זמן, רווח של חיים.

החודשים עברו חלפו ואבי הצליח לברוח ליערות בהם הפרטיזנים התחבאו מפני הגרמנים, כל מה שהם עשו זה להרוג כל גרמני שעבר במקום. ביערות ובחורף הקשה הם שרדו עד תום המלחמה.

הסיפורים המעטים האלו יצאו מאבי רק על ערש דווי . כל חיי לא סיפר כלום ולא הוציא מלבו דבר ממה שעבר עליו בפולין בגטו ובמחנות העבודה. השנים במכרה הפחם גרמו לו לאהוב את הטבע, להיות באוויר הצח. הוא לא היה מסוגל להיות במקום סגור לאורך זמן.

את ילדותי אני זוכרת ואנצור לעולם: את הטיולים, היופי ואהבה לאבי, רק להיות לצידו ולהחזיק את ידו גרם לי אושר רב. אבי אהב מאוד לטייל בשוק הפשפשים לנבור ולחטט, כנראה שחיפש דברים או חפצים שיזכירו לו את עברו וילדותו. כמעט בכל סוף שבוע יצאנו לטייל, אם טיול רגלי או בנסיעה ברכב בארץ היפה שלנו. זכיתי להנות מאבי האהוב והמקסים ולזכור לתמיד.

הזוית האישית

סבתא: התכנית הייתה מהנה ומשמחת ובמיוחד זמן איכות וגיבוש שלי עם נכדותיי האהובות, זמן בו גלשנו לדבר על ההורים שלי ועל מה שעבר עליהם.

גל: מאד נהניתי בתכנית  וגם למדתי הרבה דברים חדשים על סבתא שלי שלא ידעתי קודם. התכנית גם חיזקה את הקשר ביננו.

אמה: נהניתי מאד לעבוד עם סבתי ובת דודתי גל. למדתי הרבה דברים חדשים על סבתא שלי שלא ידעתי קודם ויצא לי להכיר אותה יותר.

מילון

אנצור
שמר, אחסן, אצר

ציטוטים

”הסיפורים המעטים האלו יצאו מאבי רק על ערש דווי“

הקשר הרב דורי