מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ז'אנה רודייאנסקי מספרת על קהילת יהודי בילה צרקווה Белая Церковь

ז'אנה רודייאנסקי עם התלמידה המראיינת
בית הכנסת הגדול
קהילת יהודי בילה צרקווה Белая Церковь

ז'אנה רודייאנסקי מספרת על קהילת היהודים בילה צרקווה Белая Церковь

שמי ז'אנה רודייאנסקי (בנעוריה נקראה נוינצ'אניה), נולדתי בעיר בילה צרקווה Белая Церковь שבאוקראינה. ההורים שלי היו אגרונומים (תורת החקלאות). בגלל מקצועם הם נדדו באזורים השונים במדינה.

תמונה 1

אני במקצועי מורה ופילולוגית (המחקר של השפה יחד עם הספרות, ההיסטוריה והרקע התרבותי שלה). עבדתי במשרד הבריאות וגם במשרד להשכלה גבוהה. במסגרת נדודי המשפחה התקופה הכי ארוכה גרתי בקזחסטן – Қазақстан Республикасы.

יש לי נכדים ונינים, כולם התחנכו בגנים ובבתי ספר יהודיים בעיר בילה צרקווה Белая Церковь ואני מאוד שמחה על כך. כל אבות אבותי מהצד של אמא שלי, היו יהודים וכולם גרו בעיר בילה צרקווה Белая Церковь, הם היו חלק מהקהילה היהודית ושם גם נקברו כולם בבית הקברות.

בית חולים היהודי לשעבר

תמונה 2

 

חדר לשעבר

תמונה 3

קישור לסיפור התיעוד המלא של ז'אנה רודייאנסקי 

תקציר סרטון ביוטיוב

הזוית האישית

הסיפורים תועדו במסגרת פרויקט "אוצרים קהילות" – חרניטה – Chraniteli. במסגרת הפרויקט תלמידי בתי הספר מברית המועצות לשעבר מתעדים את תהליך תחייתם של הקהילות היהודיות, לאחר נפילת ברית המועצות לשעבר. את הפרויקט מרכזת ד"ר רינה בנטי באוקראינה. התכנית מופעלת בשיתוף בית התפוצות ומרכזת אותה רימה אוסמנוב, מבית התפוצות – מוזיאון העם היהודי, האחראית על פיתוח וקידום פרויקט "סיפור משפחתי" בחמ"ע ואירופה.

תיעוד זה נעשה ע"י התלמידות: ילנוצקאייה ארינה וברוברנאיה נדג'דה, מבית הספר –  Mitzva 613-מצווה, בהנחייתה של ד"ר רינה בנטי, מרכזת הפרויקט, מורה שליחה בילה צרקווה Белая Церковь, אוקראינה.

מילון

בילה צרקווה - Белая Церковь
בעת מלחמת העולם השנייה נטלו יהודי המקום חלק פעיל ביותר בקרבות להדיפת הפלישה הגרמנית. באוגוסט ובספטמבר 1941 רצחו הנאצים כ-3,600 מיהודי העיר שנותרו בה, לאחר שרוכזו במחנה שבויים. בילה צרקווה היא עיר הולדתם של הסופר והמשורר יעקב שטיינברג, ושל החזן הנודע יוסף (יוסל'ה) רוזנבלט והחזן פנחס מינקובסקי, וכן נולד בה משורר היידיש והבמאי משה ליפשיץ. בשנת 2003 חודשה פעילות הקהילה היהודית, וכרב העיר מכהן הרב מאיר הולצברג, נציג חב"ד. ויקיפדיה

ציטוטים

”כל אבות אבותי מהצד של אמא שלי, היו יהודים “

הקשר הרב דורי