מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"ויהי אור" במושב אחיסמך

סבתא רבקה והנכד עידו
התחתנתי בגיל 16.5 וכך נראיתי

שמי רבקה גאלי, בעבר גרידיש. נולדתי בלוב, בעיר הבירה טריפולי, בשנת 1950. בגיל שבעה ימים עליתי לארץ ישראל. 
משפחתי בזמן השואה
בזמן המלחמה סבי יצא מהבית לקנות תפוחי אדמה לשבת. פתאום הגיע אוטו של הגרמנים ולקחו אותו. המשטרה חיפשה אחריו ולא מצאו אותו בשום מקום. הודיעו על כך לסבתי. נאמר לה שהוא נחטף על-ידי הגרמנים. במשך ארבע שנים סבי הכין נעלים לילדים גרמניים. יום אחד נתנו לו מכות עד עילפון ומשכו אותו לאוטו. סבי הצליח לברוח. הוא רץ לתוך יער והתחבא שם במשך ארבעה לילות וארבעה ימים, עד שמצא מנזר ושם נישאר. ארבע שנים לאחר מכן, בתום המלחמה, החזיר אותו הכומר לביתו. לאחר מכן כל משפחתי עלתה לארץ ישראל בשנת 1950.
 
ילדותי
בהיותי בת 7 ימים בלבד עלינו לארץ ישראל באוניה והגענו למעברות. מהמעברות העבירו אותנו למושב אחיסמך שהוא מושב התיישבות. באותם הימים לא היתה תאורה במושב. לאחר 6 שנים התרחשה חגיגה גדולה. אני הייתי בת 6 והעלו אותי על הבמה במושב. הקראתי מספר בראשית וכאשר אמרתי "ויהי אור" לפתע הדליקו את האורות בכל המושב.
 
במושב עבדנו בחקלאות, בשטחי המושב, עם הפרות ובלול. אבא שלי עבד כמנהל בית ספר וכיהן כרב המושב. בנוסף לכך, היה מזכיר המושב וגידל 13 ילדים. כולם רכשו השכלה.
 
כאשר הייתי בת 6 הכיש אותי נחש. לקחו אותי עם טרקטור של המושב לתחנת מגן דוד אדום ומשם לבית החולים עם רכב. מאחר ולא היתה תחבורה סדירה ולקח לא מעט זמן עד שהגעתי לבית החולים, מצבי החמיר ואושפזתי במשך שלושה שבועות בבית החולים אסף הרופא. קיבלתי עירוי דם. אבי תרם לי 2 מנות דם כי חלק רב מהדם בגופי אזל. כמו כן רצו להחליף לי את הדם מכיוון שהיה מצוי בו ארס הנחש שהיה נחש צפע. למזלי חזרתי הביתה בריאה.
 
בשנת 1962 התקיימו חגיגות יום העצמאות במושב אחיסמך ושאר כל המושבים בסביבה. באותו ערב הגיע ראש הממשלה בן גוריון לחגיגות. אני הייתי בת 12. עליתי לבמה ומסרתי לו זר פרחים.
 
עם בן גוריון במושב אחיסמך בחגיגות יום העצמאות

עם בן גוריון במושב אחיסמך בחגיגות יום העצמאות
 
השכלה, חתונה וילדים 
למדתי במושב אחיסמך בבית הספר "אור תורה" במשך שמונה שנים, ולאחר מכן למדתי בבית הספר שקדיאל. למדתי עד כיתה י"א ובאותה שנה התחתנתי עם שלום גאלי, כאשר הייתי בת 16.5 בלבד. שלום היה חקלאי ועבד עם טרקטור עד שנת 2012.  נולדו לנו שישה ילדים. שני בנים וארבע בנות. כולם נשואים, יש לנו 17 נכדים ושני נינים.
 
ההזמנה לחתונה

 
ההזמנה לחתונה
 
אני ושלום בעלי ביום חתונתינו

 
אני ושלום בעלי ביום חתונתינו
 
במהלך השנים עבדתי בגני ילדים, הייתי מדריכה בישובים ולאחר מכן גם עבדתי בחקלאות וברפת. כאשר עבדתי ברפת הייתי קמה בבוקר בשעה חמש, חולבת את הפרות ונותנת להן אוכל ועם הטרקטור ומשקה את העגלים. לאחר מכן חזרתי לביתי, שם ניקיתי, כיבסתי ובישלתי. וכך עבר לו כל יום.
 
אני מאוד אוהבת לטייל וליהנות מהזמן הפנוי. בערבי החורף אני סורגת לנכדים. 
בשנת 1989 חיתנתי את בתי טובה. עשינו חינה גדולה לאירוע הגיעו 850 מוזמנים. באותו הערב הגיע צוות מבית התפוצות שצילם ותיעד את כל החינה אצלנו. חגיגות החינה נמשכות שמונה ימים. מארחים אותה כמה אנשים מהמושב כל ערב, עד לחופה.
 
בשנת 1991 היו בחירות לראשות הממשלה. יצחק שמיר הגיע למושב אחיסמך. הוא הוזמן לביתי ואירחתי אותו עם כל אנשי הליכוד. באותו ערב באו אנשים מכל הישובים לביתנו. בכל הבית היה שומרים ומאבטחים. היו גם צלמים שצילמו אותי עם ראש הממשלה. כל האירוע נמשך עד 1:00 בלילה. באותה שנה של הבחירות שמיר נבחר לראש הממשלה.
 
עם יצחק שמיר בביתי

 
עם יצחק שמיר בביתי

   

מילון

יובל
תקופה של 50 שנה

ציטוטים

”אם תרצו אין זו אגדה“

הקשר הרב דורי