מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התנדבות במיון דואר מלחמת ששת הימים

שירי וסבתא אורלי
מכתב תודה
כל יום אחרי הלימודים מתגייסים להתנדבות אחרת

שמי אורלי פיקר נולדתי בירושלים בשנת 1950. משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי" יחד עם שירי. במסגרת המפגשים סיפרתי לשירי הרבה סיפורים. בחרנו להעלות את סיפור ההתנדבות בתקופת מלחמת ששת הימים:
 
למלחמת ששת הימים קדמה תקופת המתנה של שלושה שבועות בהן מצרים הזרימה יחידות צבא רבות לחצי האי סיני וריכוז הצבא המצרי בחצי האי סיני יצר איום, שאילץ את ישראל לגייס את כוחות המילואים שלה, תוך פגיעה קשה בפעילות המשקית. 
במשך מספר השבועות של ההמתנה, אנו, חניכי תנועת "הצופים" הצעירים התנדבו לעבודות שונות כדי לעזור למשק. השכבה הבוגרת של "הצופים" פעלה בתחומים רבים ומצאנו את עצמנו כל יום אחרי הלימודים מתגייסים להתנדבות אחרת.
 
היו ימים בהם מילאנו שקי חול בעמק המצלבה בירושלים, מקום בו צה"ל העמיד תותחים כדי להגן על העיר. עמק המצלבה היה מקום שבתו של שבט הצופים "מצדה" ואנחנו עזרנו למלא שקי חול אשר סובבו את התותחים.
 
 התנדבות בדואר ישראל
היו ימים בהן הלכנו לדואר המרכזי בירושלים למחלקת המיון על מנת לעזור במיון הדואר. באותם ימים עיקר התקשורת הייתה במכתבים. מאות אלפי מעטפות הצטברו בדואר, המיון היה ידני ע"י אנשים אשר חילקו את דברי הדואר ע"פ ארץ יעדם. ישבנו לאורך שולחנות ארוכים והעברנו מעטפות אשר הוכנסו לקופסאות כל ארץ או עיר קופסה. חיילי צה"ל שלחו גלויות למשפחות ואלה החזירו במכתבים אשר מילאו קופסאות רבות. 
בתום המלחמה קיבל כל אחד מאיתנו המתנדבים מכתב תודה משר הדואר דאז מר ישראל ישעיהו
 

תמונה 1

 
ישראל ישעיהו-שרעבי, שר הדואר 1967
 

תמונה 2

 
העשרה
 
מלחמת ששת הימים: "מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.
המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה".
 
ישראל ישעיהו, שר הדואר: "ישראל ישעיהו-שרעבי (20 באפריל 1908 או 1911 – 20 ביוני 1979) היה פוליטיקאי ישראלי, יושב ראש הכנסת השביעית והכנסת השמינית, ושר הדואר בממשלת ישראל ה-13 וה-14. ב-2 בינואר 1967 מונה לתפקיד שר הדואר בממשלת לוי אשכול במקומו של אליהו ששון שהתפטר. הוא כיהן בתפקיד גם לאחר פטירתו של אשכול ומינויה של גולדה מאיר לראשות הממשלה ".
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו
מורה מובילת תכנית מירב יוסף
מדריכה יישובית נבט סוירי- שוורץ

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה.

ישראל ישעיהו-שרעבי
ישראל ישעיהו-שרעבי (20 באפריל 1908 או 1911‏- 20 ביוני 1979) היה פוליטיקאי ישראלי, יושב ראש הכנסת השביעית והכנסת השמינית, ושר הדואר בממשלת ישראל ה-13 וה-14. ב-2 בינואר 1967 מונה לתפקיד שר הדואר בממשלת לוי אשכול במקומו של אליהו ששון שהתפטר. הוא כיהן בתפקיד גם לאחר פטירתו של אשכול ומינויה של גולדה מאיר לראשות הממשלה

מברקים
העברת הודעת דואר דחופה בטלגרף

ציטוטים

”שטות גם אם מצליחה נשארת שטות“

הקשר הרב דורי