מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התלתל הזהוב…

סבתא צילה ומיה
סבתא צילה בצבא
סיפורה של משפחה.
הורי ליזה ורפאל נפגשו אחרי מלחמת העולם בשנת 1945, שניהם איבדו במלחמה את  רוב משפחתם. הגרמנים רצחו את יקירהם. אחרי השחרור מהנאצים הם שוקמו בגרמניה ושם נולדתי בעיר פרנוולד.
 נולדתי ב1947 בגרמניה, אחרי מלחמת העולם השנייה. להורי לא נשארה כמעט משפחה, משפחתו של רפאל הושמדה כולה במלחמה… ולליזה נשארה אחות שבזכותה ליזה ניצלה וגם אבא (של ליזה) שברח לרוסיה.הורי עלו לארץ באונית מעפילים בשנת 1948. בארץ הייתה מלחמה קשה- מלחמת השחרור. החיים בארץ היו מאוד קשים. לימים נולד אחי יצחק (איציק).
סיפור מרגש במיוחד
אבא של סבתא שלי רפאל (ז"ל) היה נשוי בגיל 28 בליטא והייתה לו תינוקת בת שנה . כשהנאצים כבשו את ליטא הם תפסו את אישתו והילדה, את אישתו הם שלחו למחנה ריכוז ושם היא כנראה מתה, ואת הילדה הם הרגו באכזריות רבה סבא (רפאל) גזר תלתל בלונדיני מראשה של התינוקת וכל המלחמה הוא שמר את התלתל מכל משמר. כשהסתיימה המלחמה וסבא רפאל התחתן בשנית ונולדה לו צילה (סבתא שלי) רק אז הוא השליך את התלתל.
 
תמונה 1
קרבית מאד
סבתא צילה למדה בסמינר והפכה להיות מורה.בגיל 21 גויסתי לצבא ושרתתי שנה וחצי .לימים הכרתי את אלכס והתחתנו היינו שנינו מאד צעירים בני 23.
תמונה 2
(סבתא) צילה (וסבא) אלכס התחתנו ב-1970.הם הכירו אחד את השניבשפת הים בתל אביב.אלכס הציע לצילה לשחקבמטקות ומאז הם ביחד כבר למעלה מ-40 שנה.כיום יש להם 4 נכדים.בכל יום שבת נפגשים אצל סבא וסבתא לארוחה ועושים שמח….
תמונה 3
וכל השאר במצגת.

מילון

סמינר
מוסדות הכשרת המורים נקראו בעבר "סמינר למורים" או "סמינר למורים וגננות". במהלך השנים הפכו כולם לנותני תארים אקדמיים (b.ed.‎).

ציטוטים

”ילדים הם שמחה, ילדים הם ברכה“

הקשר הרב דורי