מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התיישבות במושב יעבץ ובמושב פורת

בחתונה של סבא שלום
סבא במושב
סיפור חייו של סבא שלום

נולדתי בשנת 1947 בלוב.
 
בשנת 1949 עליתי ארצה עם הוריי לישראל באניית בשם עצמאות מחוף סן לוקס לחיפה. משם העבירו אותנו למושבה בנימינה. שם הורי עבדו בבציר הענבים כחצי שנה. משם העבירו אותנו לכפר יעבץ בבניינים של בית הספר שכטרמן היום. המקום ניקרא אז נצר יששכר.
 
התיישבנו פה כשנה, חלקו לנו תלושים לקבלת מוצרי יסוד כגון: סוכר, קמח, שמן וסולת. פעם בשבוע היה מגיע רופא שמבצע בדיקות וטיפולים ואני זוכר ששקלו אותי במשקל עשוי מברזל, היה קר ובכיתי. בשנת 1950 עברנו לגור באוהלים. המושב פורת מסביב היו קוצים והרבה עצים. ניקנו מסביב ולאחר כשנה עברנו לגור בפחונים, כל משפחה קיבלה נחלה, משק כל שני חברים קיבלו פרד ועגלה טוריה וקלשון ששמשו אותם בנסיעות ובעבדות השדה.
 
בשנת 1952 בנו לנו בתים קטנים: חדר אחד ומטבחון, מקלחת ושירותים היו בחוץ. הייתה צרכנייה  במרכז היישוב ששם חילקו מזון תמורת תלושים לפי מספר נפשות. אני הלכתי לגן במושב. בשנת 1952 נולדה אשתי, חנה, במושב פורת שם גדלה. הגברים התחילו לעבוד ביישוב השכן עין-ורד בחקלאות. בהמשך חלקם התחילו לעבד אדמות במושב, כל שני חברים קיבלו במשותף פרד ועגלה וכלי עבודה לחקלאות, התחילו לגדל ירקות במשק.
 
בשנת 1955 נטענו פרדס משותף בגודל של 1000 דונם ורובם עבדו בו תמורת משכורת. בהמשך קיבלו מהסוכנות פרה ומעט עופות להטלה ואז שיווקו את החלב למחלבה ביישוב. סבא וסבתא למדו בביה"ס היסודי ע"ש שכטרמן בכפר יעבץ. סבא למד משנת 1953-1961.
 
 תמונה 1
 
העשרה
כפר יעבץ: "כפר יעבץ, הוא מושב באזור השרון דרומית-מערבית לקלנסווה, בתחומי מועצה אזורית לב השרון. הוא הוקם שנית ב־1951 כמושב של תנועת הפועל המזרחי על ידי עולים מפולין ומגרמניה. בשנת 1954 התיישבו במקום עולים מתימן, המהווים את רוב תושביו היום. היישוב נקרא על שמו של הרב זאב יעבץ, ממייסדי תנועת המזרחי, שהיה גם היסטוריון."
 
מושב פורת: "פורת הוא מושב מעורב (דתיים וחילונים) ישראלי באזור השרון בין עין ורד לכפר יעבץ. נמנה עם מושבי הפועל המזרחי ומשייך למועצה אזורית לב השרון. המושב הוקם בשנת 1950. שמו סמלי ופירושו הוא שגשוג ופוריות, כפי שמילה זו מוצגת בברכת יעקב: "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף, בֵּן פֹּרָת עֲלֵי-עָיִן" (בראשית מ"ט, כ"ב).
מייסדי המושב הם 315 עולים מחבל גריאן אשר בלוב, דרומית לבירה טריפולי. במחוז הולדתם, התגוררו במערות החצובות באדמת הטין‏. נשות המושב הצטיינו באריגת שטיחים‏."
תשע"ה 

מילון

כפר יעבץ
כפר יעבץ, הוא מושב באזור השרון דרומית-מערבית לקלנסווה, בתחומי מועצה אזורית לב השרון. הוא הוקם שנית ב־1951 כמושב של תנועת הפועל המזרחי על ידי עולים מפולין ומגרמניה. בשנת 1954 התיישבו במקום עולים מתימן, המהווים את רוב תושביו היום. היישוב נקרא על שמו של הרב זאב יעבץ, ממייסדי תנועת המזרחי, שהיה גם היסטוריון.

צרכניה
חנות של אגודה שיתופית (קואופרטיב) המוכרת מצרכים, מזון ומוצרים נוספים לשמוש ביתי, במתח רוחים נמוך ולחברי האגודה בלבד

מושב פורת
פורת הוא מושב מעורב (דתיים וחילונים) ישראלי באזור השרון בין עין ורד לכפר יעבץ. נמנה עם מושבי הפועל המזרחי ומשייך למועצה אזורית לב השרון. המושב הוקם בשנת 1950. שמו סמלי ופירושו הוא שגשוג ופוריות, כפי שמילה זו מוצגת בברכת יעקב: "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף, בֵּן פֹּרָת עֲלֵי-עָיִן" (בראשית מ"ט, כ"ב). מייסדי המושב הם 315 עולים מחבל גריאן אשר בלוב, דרומית לבירה טריפולי. במחוז הולדתם, התגוררו במערות החצובות באדמת הטין‏. נשות המושב הצטיינו באריגת שטיחים‏.

ציטוטים

”כל שני חברים קיבלו במשותף פרד ועגלה וכלי עבודה לחקלאות, התחילו לגדל ירקות במשק. “

הקשר הרב דורי