מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השעון הגרמני של סבא חיים

מהגרים יהודים עולים על סיפון האנייה סנט לואיס בנמל המבורג - ויקיפדיה
תמונה שלי בילדותי - השושלת נמשכת
סיפור על שעון גרמני מתקופת השואה.

שמי נטע ונטורה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי השנה בבית הספר. הסיפור שבחרנו לשתף בו הוא סיפורו של השעון הגרמני של סבא רבא חיים. אבי מספר לי על סבא רבא חיים:

רקע יהודי גרמניה הנאצית

"יהודי גרמניה הנאצית היו הקהילה הראשונה אשר סבלה תחת מדיניות הגזע הנאצית. המדיניות הנאצית נגד יהדות גרמניה נשאה אופי הדרגתי, ויש הטוענים כי פן זה היה חלק מתוכנית מכוונת. לעומתם, יש הטוענים כי ההדרגתיות משקפת התפתחויות של מערכת השלטון הנאציונל-סוציאליסטית. בעקבות עליית הנאצים לשלטון בינואר 1933 הורע מאוד מצב היהודים בגרמניה. מזמן עליית הנאצים לשלטון ועד לפרוץ מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 נמלטו מגרמניה רוב היהודים שגרו בה ועברו לארצות הברית, אמריקה הדרומית, ארץ ישראל ובריטניה. יהודים מצאו מקלט בארצות השונות. בסוף שנות ה-30 גבר זרם המבקשים לעזוב, ובעיית הפליטים היהודים מגרמניה הנאצית החמירה. מדינות העולם השונות הסכימו לקלוט רבים מהפליטים, אך לא הגדילו בדרך כלל את מכסות ההגירה מעבר למכסות שקבעו. בריטניה הסכימה להתיר לילדים יהודים מגרמניה עד גיל 17 להגר לתחומה במבצע הקינדרטרנספורט". (ויקיפדיה)

"אחרי סיום השואה, סבא רבא שלי, חיים, נכנס לבית נטוש ומצא בו שעון קיר גרמני, בגודל בינוני. סבא חיים איבד בשואה את שני בניו, לאחר טלטלות רבות עלה ביחד עם בני משפחתו אלה שניצלו ונשארו בחיים לישראל. כשעלו מגרמניה לישראל לקח עמו סבא את שעון הקיר הגרמני לארץ כמזכרת. בישראל שעון הקיר שימש את סבי במשך 70 שנים, ואף פעם לא התקלקל. השעון היה מדויק מאוד, והיה חשוב מאוד לסבי. אחרי שסבי נפטר בגיל 96, הבת שלו לקחה אליה את השעון, ואבא שלי לא ראה אותו המון זמן. לאבי זכרון השעון של סבא חזק מאוד. אבי זוכר את עצמו בתור ילד קטן שגר בבית של סבא שלו במושב, ורואה את השעון מתפקד מצוין במשך שנים ומשמש את סבא.

מצוות זה לא "לוקסוס"

משהו שזכור לאבי טוב מאוד מסבא, הוא שבחג הפסח סבא היה נוהג להגיד: "לא צריך לאכול מצות במשך שבוע שלם, אלא רק בערב פסח".  אבא שלי שאל את סבא למה הוא אומר את זה וסבא ענה שמצות זה לא עונש, שזה "לוקסוס" ושאם היו להם בשואה מצות, שני הילדים שלו היו נשארים בחיים.

הזוית האישית

נטע: הייתה עבודה מעניינת ומרגשת מאוד.

מילון

יהודי גרמניה
מאות יהודים ניצלו בגרמניה בזכות 476 חסידי אומות העולם. רבים נוספים הצילו יהודים ושמותיהם אינם ידועים. היו יהודים שניצלו בזהות בדויה בזכות רשתות מחתרת אנטי נאציות – לפחות לתקופת-מה. כתבה רות אנדריאס-פרידריך, פעילה אנטי-נאצית ולימים חסידת אומות העולם: "אנו שקועים בעבודה קדחתנית. מחליפים תלושי מזון, מתכננים זיופי תעודות, בוחנים אפשרויות מגורים, מחפשים מקומות לנזקקים." ויקיפדיה

ציטוטים

”"לא צריך לאכול מצות במשך שבוע שלם, אלא רק בערב פסח"“

הקשר הרב דורי