מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי של אבי

אני ואבי שנת 2015
אבי על הטנק
איך הגעתי מסיירת חרוב להיות מפקד כיתה בחיל האוויר.

התגייסתי בתאריך 2/11/1970  לבקו"ם תל השומר, שם היה לי חבר מהכפר בשם יאיר שוורץ שהיה סמל גיוסים. הוא היה בסיירת חרוב ואמר לי :"בוא אלינו ליחידה". אז הלכתי לסיירת חרוב , שבבסיס האימונים סנור ליד שכם ושם היינו צריכים לעשות גיבוש והכנה לטירונות.
בתקופה ההיא לא הייתי בכושר מי יודע מה, לא עשיתי אימונים לפני הגיוס כמו שנוהגים היום,הגעתי לבסיס והיה צורך לעשות המון כושר אז החבר שלי יאיר אמר לי לא לדאוג, כל עוד הוא נמצא שם, עברתי את כל האימונים כי הוא היה מעביר אותי למרות שלא הצלחתי. בהמשך אביו של יאיר חלה והוא היה צריך ללכת לטפל בו, והשתחרר מהצבא, לא הספקתי לסיים את הגיבוש והוא עזב, אז נפלתי לידיו של סמל אחר שלא עמדתי בתנאים שלו. אמרו לי :"בחורצ'יק אתה יכול להיות קצין מצטיין בשריון, בתותחנים אבל בסיירת חרוב אתה לא יכול להיות".
העמיסו אותי על הג'יפ והחזירו אותי לבקו"ם, בבקו"ם עשו שוק עבדים: אוספים את כל החיילים שנמצאים שם שלא לקחו אותם מראש, ישבנו על גבעה וכל יום באו מחייל אחר ובחרו חיילים. חודש ימים משכתי בבקו"ם ולא קוראים לי…בסוף הקימו צוות של חיילים של משפחות שכולות שלא רצו שיהיו קרביות,בנים יחידים שלא שיבצו אותם, הצטרפתי לשם.
לקחו אותנו לב"ד 4 ברמאללה, 3 חודשים טירונות עם הכנה לקורס מ"כים. זו הייתה טירונות יחסית קשה. אחרי 3 חודשים לקחו אותנו לבסיס חדש בכרמיאל שנקרא 906, היום זהבית ספר לחינוך. בסיס יפה מאוד ורוב הזמן היינו בשטח, חצי שנה עשינו קורס מכי"ם. לאבי היה משק בכפר והוא היה חולה, ביקשתי להשתחרר מוקדם מהצבא, הגשתי פנייה ואישרו לי שאני בהליכים. בינתיים הייתי מ"כ בטכני של חיל האוויר, הדרכתי מחזור שלם ואז השתחררתי. שירתתי שירות מלא שנה ועוד שנה דחיית שירות, ושנה נוספת הכירו לי, כך שאני מוכר בשירות צבאי מלא. חזרתי הביתה, היה לי משק: פרות ועגלים, טיפלתי במשק ובהוריי המבוגרים.
 
לפני מלחמת יום כיפור, שלחו אותי לעשות קורס תותחי נ"ט, תותח מתנייע זחל"ם, נגד טנקים. הייתי בב"ד 3 ליד שכם חודש קורס של מפקד תותחי נ"ט. איך שסיימנו את הקורס, לא עברו מספר חודשים ופרצה מלחמת יום כיפור, ואנחנו היינו אמורים עם התותחים האלה לעלות לרמת הגולן, הבסיס שלנו היה בעפולה, עלינו על הזחלמ"ים לכיוון רמת הגולן. בדרך עצרנו בכיוון עין גב והקמנו שם מארב לסורים שבאים מהרמה. בלילה ראינו את כל הכוחות שעלו לרמת הגולן, למזלנו הרב הם הצליחו לבלום את הסורים, כי אחרת אנחנו היינו נכתשים שם, התותחים שלנו היו ישנים והפגזים לא טובים.
אנחנו היינו בגל השני, אחרי שהכוח הראשי הדף את הסורים, אנחנו טיהרנו את מה שנשאר לטהר מאחורה את דרום רמת הגולן. בהמשך המלחמה הייתי במוצבים באזור בית שאן ואז היה הפסקת אש עם הסורים והיינו חודש מילואים, חודשיים בבית, ככה במשך כשנה. רוב המילואים שלי היו ברמת הגולן, במטולה. בהמשך התגייסתי למשמר הגבול.
יצאתי לפנסיה בגיל 55 ועד היום אני מתנדב ליחידת המתמיד – יחידה של משמר הגבול.  
 תשע"ו, 2015 

מילון

תת"ם
תותח מתנייע

בקו"ם
בסיס קליטה ומיון- כיום נקרא "מיטב"

ציטוטים

”"ארבט מיידל אוסט אקליידל"“

הקשר הרב דורי