מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הר הבית בידנו

אני וסבי
סבא שלי שלום כהן
קורות חיים

שמי רוני ולדמן אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלום כהן. סבא שלי נולד בשנת 1931 בתל אביב והוא סיפר לי על המורשת המשפחתית שלנו. בחרנו להעלות את סיפורו על שחרור ירושלים:

סבא מספר:

"סיפורינו מתחיל בחוויה הגדולה שהייתה במלחמת ששת הימים והוא שחרור הכותל ושחרור ירושלים. ביום רביעי בחודש אייר (7.6.67). היום השלישי למלחמת ששת הימים, חניכי כל פלוגת הטנקים על הגבעה בגדה המערבית אשר נשקף ממנה נוף פסטורלי המשקיף על אזור שכם.

כיבוש שכם התבצע באותו יום כאשר אנו עוקבים ורואים את פטריות העשן וקולם הקרב הפיצוצים והירי מהדהדים באוזנינו. התבקשתי לשבת בתוך הטנק בהאזנה למכשיר הקשר. מפקד פיקוד מרכז האלוף עוזי נרקיס נשמע בקשר – הוא ביקר את היחידה שלנו ביום ראשון של אותו שבוע ודיבר איתי כאיש צוות טנק. פקודותיו נשמעו קצרות והבנתי שהוא באזור העיר העתיקה בירושלים. בהמשך שמעתי פקודות נוספות במכשיר הקשר, נשמעו הוראות בהתנהלותן של קרבות בן הלגיון הירדני ובין היחידות שהשתתפו בשחרור העיר.

אני זוכר ששמעתי במכשיר הקשר את המילים "הר הבית בידינו" כאשר במכשיר הקשר נשמעו מסביב קולות רקע רבים של התרגשות והרבה מילים של מספר מפקדים שכנראה ניהלו את הכוחות שם. כאשר שמעתי את המילים "הר הבית בידינו" יצאתי מצריח הטנק וראיתי שגם מאזיני קשר אחרים, ששמעו את הבשורה, יוצאים מהצריחים וצועקים בהתרגשות ובקול ניחר "הר הבית בידינו ".

את המחזה הזה כאשר כל חיילי הפלוגה שומעים את הבשורה חלקם בוכים וחלקם מתקבצים ומתקשים להכיל את החוויה אשר קשה לתארה. בהמשך עברנו את הימים הבאים באופוריה חלומית, כאשר בשבת לפנות בוקר שעטנו עם הטנקים לכיוון יריחו דרך העיר העתיקה.

בשבילי זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי את העיר העתיקה בבוקר מוקדם של שבת כאשר שמש בוקר של שבת מקדמת את פנינו ושולחת את קרניה לעיר ירושלים העתיקה.

 הר הבית בידנו

הזוית האישית

רוני ולדמן: חוויה ייחודית שסבא מתרגש לספר עליה "הר הבית בידנו".

מילון

"הר הבית בידינו"
"הר הבית בידינו" כך אמר מפקד חטיבת הצנחנים מוטה גור, לאחר שחטיבתו שיחררה הבוקר את הר הבית והכותל המערבי בקרב שבו נהרגו 97 מחייליה. רבין: "דם רעינו לא היה לשווא"

צריח
חלק בטנק

ציטוטים

”"הר הבית בידינו"“

הקשר הרב דורי