מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקרב בקיבוץ נגבה

המורה דיצה מנחה את המשתתפים
מגדל המים בנגבה
אני הייתי באותה תקופה, בקיבוץ "נגבה" בדרום. המצרים התחילו להפגיז ולהפציץ אותנו.

קיבוץ "נגבה" בזמן הכרזת המדינה ב – 15.5.1948 זה היה ביום ו' בשעה 11 בבוקר, בן גוריון הכריז על מדינת ישראל. כל הארץ עמדה והקשיבה על ההכרזה , הארץ כולה שמחה, צהלה ורקדה במשך ימים ארוכים. תוך כמה ימים הייתה התנפלות של כל ארצות ערב עלינו.

 הקיבוץ הוקם על ידי גרעין "גבעת גנים" של חברי השומר הצעיר מפולין, אליו הצטרפו החברים הפולנים של גרעין "שמיר" שרוב חבריה עלו מרומניה[. היישוב הוקם ב-12 ביולי 1939 כיישוב חומה ומגדל

בתחילה נקראה הנקודה בית עפה על שם הכפר הערבי הסמוך‏ או "גבעת גנים" כשם הגרעין המייסד, ולאחר כשנה הוסב שמו ל"נגבה" כדי לסמל את השאיפה להתיישבות יהודית בנגב‏. ( ויקיפדיה)

אני הייתי באותה תקופה, בקיבוץ "נגבה" בדרום. המצרים התחילו להפגיז ולהפציץ אותנו. ב- 17.5 נהרג בהפצצות מפקד הקיבוץ, יצחק דובנוב.

התקפות עלינו הלכו וגברו  מכל הכוונים. לחמנו במשך ימים ושעות רבות כדי להדוף אותם. התקפות אלו גבו מחיר יקר, הרבה מחברי הקיבוץ ומחברת הנוער נהרגו. ואלה ששרדו נלחמו כאריות.

לבסוף היגיעה שביתת נשק שנמשכה חודש ימים בלבד. בתחילת יולי, באותה שנה  שוב הותקפנו על ידי המצרים בצורה קשה. ב- 12.7, נכנסו המצרים ממש לתוך הקיבוץ. המלחמה הייתה אכזרית וקשה. היו לנו אבדות ופצועים רבים. לפנות ערב באותו יום התחילו המצרים לסגת אחורה, והשאירו אחריהם טנק. טנק זה נמצא, כיום בשער הכניסה ל"נגבה" על יד  האנדרטה

 

במלחמת העצמאות נערכו במקום קרבות כבדים נגד הצבא המצרי. עם פלישת המצרים ב-15 במאי 1948 התקדם צבאם ותפס את משטרת עיראק-סוידן, ששלטה על הכביש לנגב ועל קיבוץ נגבה השוכן למרגלותיה. נוסף למשטרה תפסו המצרים משלטים ויישובים ערביים בסביבות הקיבוץ, ומשם תקפו את התחבורה לנגב ואת נגבה, שהפריעה לתנועת המצרים בציר אשקלון-חברון-ירושלים. עמידת הקיבוץ במערכה על נגבה, הפכה לסמל של עקשנות ונחישות בה עמדו מעטים מול רבים. ( ויקיפדיה)

 

מילון

קיבוץ נגבה
הקיבוץ הוקם על ידי גרעין "גבעת גנים" של חברי השומר הצעיר מפולין, אליו הצטרפו החברים הפולנים של גרעין "שמיר" שרוב חבריה עלו מרומניה‏. היישוב הוקם ב-12 ביולי 1939 כיישוב חומה ומגדל.

ציטוטים

”טנק זה נמצא, כיום בשער הכניסה ל"נגבה" על יד האנדרטה“

הקשר הרב דורי