מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת קיבוץ מרום גולן

גיא וסבא עומר
עומר, תמר ואורן, כשהיו צעירים
התיישבות ברמת הגולן - הבוקר הכי וותיק ברמת הגולן

במלחמת ששת הימים ביוני 1967, נכבשה רמת הגולן, על ידי צבא הגנה ישראל.

לפני המלחמה ישבו הסורים ברמת הגולן. בשנים האלה היו הרבה תקריות ירי בין סוריה לישראל, והבעיה הייתה שהם ירו לתוך הישובים הישראלים כי הם ישבו מעליהם ברמת הגולן.

הישובים הישראלים לא אהבו את זה וביקשו לכבוש את הרמה.

אחרי שנכבשה הרמה החלטנו להקים יישוב במקום בו רצינו שיעבור הגבול בין ישראל לסוריה. התחלנו להקים את היישוב בעלקה, שהייתה בסיס צבאי נטוש של הסורים, ליד הכביש שמוביל לקונטרה, שהייתה "עיר המחוז" של רמת הגולן. (התכוונו להתיישב בהמשך ליד קונטרה). התאספנו אנשים מכל הסוגים, קיבוצניקים, מושבניקים, עירוניים ומתנדבים מחו"ל.

חיפשנו איך להתפרנס. הדרך הראשונה הייתה טיפול בבקר שהסתובב חופשי ברמה, אחר כך התחלנו לעסוק בסקרים על מה שיש ברמת הגולן (סקר ארכיאולוגי, סקר קרקע, סקר מים ועוד).

אני עבדתי עם עדר הבקר. בשעה הראשונה של העבודה שלי עם העדר, עלה העדר על שדה מוקשים. אולי ובעיקר בגלל זה נשארתי בוקר עד היום. היום אני הבוקר הכי ותיק ברמת הגולן ועדיין עובד בעדר הבקר.

במרום גולן פגשתי את עתליה התחתנו ונולדה לנו הבת הראשונה במרום גולן וברמת הגולן בכלל, קראנו לה נועה. אחריה נולדו אורן, תמר, רם ונירה.

 בצעירותי עם שני ילדי

תמונה 1

בהתחלה היינו בעלקה משם עברנו לקונטרה לאחר מספר חודשים, בשנת 1972 עלינו לנקודת הקבע ליד הר בנטל. היו שלושה שמות אפשריים לקיבוץ החדש. בסופו של דבר בחרנו בשם: מרום גולן.

הזוית האישית

גיא: נהנתי מהכתיבה במחשב ומהפעילויות השונות שעשינו במפגשים.

סבא עומר: מאוד נהניתי מהמפגשים שהיו לנו. אני חושב שזה חשוב מאוד וגם חשוב להכיר את הרקע ממנו מגיעה המשפחה שאני חלק ממנה, כדי שאפשר יהיה להעביר את זה לדורות שיבואו אחרי, ואולי גם אחריכם. מאוד נהניתי, ואני מקווה שאתם תמשיכו עם המנהג היפה הזה.

מילון

מרום גולן
קיבוץ השייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת. ממוקם בצפון רמת הגולן. הקיבוץ הוקם ב-14 ליולי 1967 היה הישוב הראשון ברמת הגולן, לאחר מלחמת ששת הימים.

שדה מוקשים
המוקש הוא אמצעי לחימה שנועד לעכב או למנוע תנועה. מוקשים עשויים ממכל בתוכו חומר נפץ ובעל מנגנון הפעלה. שדה מוקשים אמור להיות מסומן בשלטים בולטים. ברמת הגולן היו שדות מוקשים רבים.

ציטוטים

”אי אפשר לרכוב על סוס מת“

”אני הבוקר הכי ותיק ברמת הגולן “

הקשר הרב דורי