מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמע

אני וסבא שולי
הקמעות המחוברות לסיכת ביטחון שחוברה לבגד
הקמעות ששומרות על סבא

שמו של אביו של סבי היה ברוך. הוא נולד באודסה שרוסיה בשנת 1909.

סבא רבא ברוך למד בבית הספר הריאלי בחיפה ובסיום הלימודים נסע לאיטליה ללמוד הנדסת מכונות. עם סיום הלימודים הוא חזר ארצה לחיפה התחתן עם סבתא חיה וב-1938 נולד סבי שולי (שלמה). סבא ברוך עבד במספר מקומות עד שלבסוף פתח משרד שעבד עם המכס.

בשנת 1938 בזמן שסבא ברוך וסבתא חיה נסעו לטיול במכוניתם עם סבי שאך נולד, קרתה להם תאונה והם אושפזו בבית החולים האיטלקי. סבתא שוחררה לאחר יום ואילו סבא רבא שלי נשאר בבית החולים בשל פציעה קשה. בזמן שסבא ברוך שהה בבית החולים האחיות הנזירות טיפלו בו במסירות רבה. סבתא רבא הגיעה כל יום לבקר את סבא ברוך שנפצע קשה ונשאר ימים רבים בבית החולים. באחד הימים סבתא רבא הביאה את סבא שולי כדי שאביו יראה אותו ואז ראו הנזירות האחיות את סבא שולי והתאהבו בו, כי היה תינוק יפה וחייכני. הנזירות נתנו לסבא רבא קמיעות שישמרו על התינוק מפני עין הרע. כאשר התחתן סבא שולי הוא קיבל מאביו את הקמעות ואמר לו לשמור עליהם היטב כי הם שמרו על סבא רבא בבית החולים וגם שמרו על סבא שולי בתקופות שונות בחייו. היום סבא שולי הראה לי אותם והבטיח לתת לי אותם כדי שישמרו גם עלי.

תמונה 1

 

הזוית האישית

התרגשתי מאד מהפרויקט המבורך. הקפדתי להגיע למפגשים נרגש ובציפייה לשמוע סיפורים אחרים. אני אישית שיתפתי בסיפוריי במפגשי סבים וסבתות בבית הספר ונהנתי מאד. התרגשתי לראות את הנכדים והנכדות סביב סבים וסבתות.

מילון

קמע השומר מפני עין הרע
חפץ שמהווה סגולה ומייחסים לו כוחות על טבעיים. בדרך כלל מאמינים בקמעות ומי שאינו מאמין בהם אינו מתייחס אליהם כקמע.

ציטוטים

”"התינוק כל כך יפה צריך לשמור עליו מעין הרע"“

הקשר הרב דורי