מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצמיד והשעון ששרדו את המלחמה

סבתא אמירה ורותם
הצמיד ששרד
צמיד ושעון שניתנו לפני ההובלה אל מחנות הריכוז

מההורים שלה לפני שנלקחו למחנות הריכוז.  תכשיט/צמיד ובשעון זהב של אבא ושל אימא של סבתא רבתא שלי, שעשוי מזהב צהוב בצורת 9 שורות של דמעות והשעון עם מכסה ושרשרת שנכנס לכיס.

התכשיט עבר את כל שנות המלחמה בשמירה אצל הדוד של סבתא רבתא שלי שהיה רופא מפורסם וכך שרד את השואה. כאשר סבתא רבתא שלי שולמית עלתה דרך עלית הנוער ארצה בשנת 1948, הדוד הגיע לבקר אותה והעביר לה אותם תכשיטים ועוד כמה חפצים אישיים שההורים שלה הפקידו בידיו. לאחר הרבה שנים כשסבתא שלי אמירה התחתנה עם סבא שלי מאיר היא העבירה להם את החפצים בירושה. היום סבתא רבתא שלי בת 90 והסבים בני 65. ואני רותם רשף הנכד והנין שלהם בן  13.
 
תמונה 1
 
תמונה 2
 

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – מדור לדור – סיפורו של חפץ

העשרה
מחנה ריכוז: "מחנה ריכוז הוא כינוי למתקן כליאה רחב ידיים, שנועד לאסירים פוליטיים, קבוצות אתניות או קבוצות דתיות, הנכלאים ללא כל הליך משפטי. לעתים משמש מחנה הריכוז גם לעבודות כפייה (מחנה עבודה), ובמקרים רבים – להשמדה של האסירים (מחנה השמדה). במיוחד נודעו לשמצה מחנות הריכוז שהקים המשטר הנאצי, בגרמניה ובמדינות שכבשה במלחמת העולם השנייה וגם מחנות הריכוז הרומניים בטרנסניסטריה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מחנה ריכוז
מחנה ריכוז הוא כינוי למתקן כליאה רחב ידיים, שנועד לאסירים פוליטיים, קבוצות אתניות או קבוצות דתיות, הנכלאים ללא כל הליך משפטי. לעתים משמש מחנה הריכוז גם לעבודות כפייה (מחנה עבודה), ובמקרים רבים - להשמדה של האסירים (מחנה השמדה). במיוחד נודעו לשמצה מחנות הריכוז שהקים המשטר הנאצי, בגרמניה ובמדינות שכבשה במלחמת העולם השנייה וגם מחנות הריכוז הרומניים בטרנסניסטריה.

ציטוטים

” משפחתה העשירה של סבתא רבתא הצליחו להציל דברי ערך שכיום עוברים בין הדורות. “

הקשר הרב דורי