מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלת יהודי עיראק

תמונת סלפי שלי ושל סבתא שלי
השוטר מצד שמאל הוא סבא רבא שלי (משפט אייכמן)
סבא רבא שלי היה חייל בצבא הבריטי ושחרר יהודים מעיראק

שמי לבנה בנדר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

הסיפור שלי מספר על גבורתו של אבי זכרו לברכה במלחמת העולם השנייה. אבי היה חייל בבריגדה היהודית ושירת במדבר סהארה נגד הגרמנים. תפקידו היה נהג משאית והוא היה נשלח לעיראק להבאת חלפים לטנקים.

הוא היה מקושר לחברי הגנה שהורו לו לחפש יהודים בעיראק ולהביאם לישראל. הימים היו ימי פרעות בעיראק והיהודים נטבחו מדי יום. אבי היה מקבל רשימה שמית עם כתובות מגורים מחברי ההגנה, וכשהיה מגיע לעיראק עם המשאית הוא היה יוצא בלילה ומחפש את היהודים שהיה צריך להביא ארצה. הוא היה דופק על דלתם ואומר להם שהוא בא להצילם ושיארזו רק חפצים הכרחיים. אבי קבע להיפגש איתם במקום מסוים בחשיכה, מעלה אותם למשאית בתוך ארגזי עץ גדולים שבהם העביר את חלקי החילוף. אך לאחר שפירק את הארגזים היהודים נכנסו לארגזים הריקים ואבי יצא בדרכו חזרה ליחידתו בצבא הבריטי. כשהיה מגיע לגבולות ישראל היה פותח את הארגזים ונותן ליהודים להיכנס לארץ ישראל בדרך לא חוקית. רצוי לציין שאבי היה רק בן 17 בהיותו חייל בריטי ומבריח יהודים ארצה תוך כדי הסתכנות עצמית גדולה.

הזוית האישית

בן: היה לי מאוד כיף במהלך התכנית עם סבתא.

לבנה: היה לי זמן איכות טוב עם הנכד שלי.

בן וסבתא לבנה

תמונה 1

מילון

הבריגדה היהודית
חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. להקמת הבריגדה הייתה חשיבות לאומית רבה. זו הייתה החטיבה הצבאית הבריטית הראשונה במלחמת העולם השנייה, אשר כל חייליה ומפקדיה היו יהודי ארץ ישראל בלבד, עם הווי עברי וסמלים ציוניים, אשר השתתפה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מדינת ישראל הוקמה ברוח התנדבותית ובאומץ רב“

הקשר הרב דורי