מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הציונות של סבא שלמה כנער

סבתא ליליאן והנכד אוהד כותבים את הסיפור
סבא שלמה בטירונות בשנת 1955
הפתעה לסבא

בשנת 1950 סבא שלמה ברח כנער, עם הנוער הציוני למרסיי שבצרפת ושם היה שנתיים. ב – 1952 הוא עלה לישראל לקיבוץ להבות הבשן, לאחר שנתיים הוא נפגש בקיבוץ גינוסר עם אחיו הבוגר, בגלל ששלושת אחיו עלו לפניו. הוריו נשארו במרוקו.

במבצע קדש התגייס לצה"ל ושירת ביחידה דרוזית שפרצו את הדרך לאילת. סבא שלמה השתתף במלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה. במלחמת יום הכיפורים נלחם בגזרה המצרית, וזמן קצר לפני הפסקת האש, נפצע והתאשפז בבית חולים שדה פאיד בתעלה בסיני. במלחמת שלום הגליל ובלבנון שירת בהתנדבות במילואים. סבא שלמה היה אדם פעיל מאוד ושירת בתעשיית רוגוזין, כנהג אוטובוס וחבר וועד ובנוסף גם חבר "מבטחים". סבא היה אדם פעיל מאוד ברפ"י ומפא"י ופעיל במפלגת העבודה. בין מלחמת ששת הימים למלחמת יום כיפור סבא וסבתא התארסו וב-1971  התחתנו ונולדו להם ארבעה ילדים: משה, אבי, אביבה ורוזה. ולהם נולדו 14 נכדים ו-3 נינים.

תמונה 1

סבא שלמה דגל בציונות היה לו חשוב שהילדים יסיימו בית ספר וישרתו בצבא. סבא אהב מאוד להתנדב ולעזור בסתר, במלחמת לבנון השנייה הוא התנדב במשך חודשיים בתור נהג אוטובוס ונהג משאית שהיה בהם מחסור, והיה מוריד חיילים ומכשירי קשר למוצב ובחזרה לארץ. בנוסף לכך, סבא אהב מאוד לטייל ובמיוחד אהב לטייל בארץ. סבא נהג בכל הזדמנות ראשונה לאסוף את המשפחה ולטייל, מהצפון עד הדרום ובמיוחד הוא  אהב את ימית  והצפון.

ההפתעה לסבא – טיול למצרים

בתחילת האינתיפאדה  הראשונה סבתא החליטה שהיא מפתיעה את סבא בטיול למצרים, וסבא שמח מאוד לחזור למקום שניפצע בו במלחמת יום הכיפורים ולהרגיש את הניצחון. סבא היה אדם מאוד פעיל, לסבתא היה משפחתון "משפחתון ליליאן". כשסבא פרש לפנסיה הוא היה נהג מונית ועזר לסבתא במשפחתון והילדים אהבו אותו מאוד, סבא היה כל כך ציוני שכל מי שהיה יורד מהארץ לא מצא חן בעיניו, הוא היה איש שאהב את האדמה, את המולדת, היה רפתן ובנוסף לכך היה לו מוסר עבודה שהוא השריש לכל המשפחה.

תמונה 2
                                                                              נסיעת ההפתעה למצרים סבתא ליליאן וסבא שלמה

בנימה אישית, דבריי סבתא ליליאן – " הנישואים שלנו היו כסמל שאפשר הכל.  סבא שלמה היה קיבוצניק חילוני לגמרי, אני הייתי בחורה דתייה בוגרת חב"ד ובית יעקוב, אבל אין דבר העומד בפני הרצון, לחיים עם כבוד הדדי. סבא שלמה היה אדם שקט פשוט וצנוע ואהב כל אדם. הנישואים שלנו היו מוצלחים. סבא שלמה הלך לעולמו ב – 2007 – יג' בכסלו  תשס"ח.

הזוית האישית

הנכד אוהד נפגש עם סבתא ליליאן וביחד תיעדו את חייו של סבא שלמה, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אדם ציוני
אדם שתומך הקמת בית יהודי בארץ ישראל

ציטוטים

”סבא היה איש שאהב את אדמה את המולדת “

הקשר הרב דורי