מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצוללת אח"י דַּקָּר

הילי יניב עם סבתא וסבא
סבתא אייק בצעירותה
איך נודע לי על הצוללת דקר

מפגש אישי עם בן משפחה שאחיו היה בצבא

קוראים לי אייק ובמסגרת תכנית ה"קשר הרב דורי" סיפרתי להילי סיפורים רבים, ואחד הסיפורים שעניינו את הילי נכדתי הוא הקשר שלי לסיפור היעלמות הצוללת "דקר".

את ילדותי העברתי בקריית אליעזר בחיפה. מגיל צעיר הלכתי לתנועת נוער שהיוותה מרכז חברתי לאורך על תקופת ילדותי. בתקופת ילדותי הלכתי לחוגים רבים ובעיקר אהבתי לקרוא ספרים. הספריה הקרובה אלי הייתה במרחק חצי שעה מהבית. אהבתי לקרוא וכל יום כמעט הלכתי לספריה להחליף ספר. בקיץ אהבתי ללכת לים ביחד עם משפחתי.

בבית הספר התיכון ישב לידי ילד שקראו לו מיכאל. מיכאל היה חבר ילדות שישב לידי כל תקופת התיכון. למיכאל היה אח שהיה בצוללת, והוא היה מאוד גאה בו. יום אחד באמצע שיעור ספרות נכנסו שני חיילים לכיתה וביקשו לדבר עם מיכאל. לא ידענו מה קרה והיינו מאוד סקרנים. אחרי מספר דקות נכנסה המורה שלנו וסיפרה לנו כי אחיו של מיכאל שהיה בתוך הצוללת "דקר" נעלם ביחד עם כל הצוות והצוללת. לא הבנו מה קרה וביקשנו מהמורה שתסביר לנו. הרגשתי שותפה לתחושותיו של מיכאל. אני וכל הכיתה היינו ביחד עם מיכאל השתדלנו להיות איתו כל הזמן. כל המדינה הייתה בלחץ כי לא היו פרטים על מה שקרה להם. מאחר והתקשורת הייתה מועטה לא היו פרטים על הסיפור, לא היו תמונות ולא שמענו דבר.

מיכאל היה מאוד עצוב כל התקופה הזאת. ובעצם… לאף אחד לא היה מושג מה קרה לה. לצערי היום איננו בקשר ויתכן שבעקבות הסיפור שסיפרת להילי נכדתי, אחדש את הקשר עם מיכאל. אחרי שנים רבות נמצאו שרידי הצוללת ליד חופי מצרים ומסתבר שכנראה הייתה להם תקלה.

הזוית האישית

הנכדה הילי: אני למדתי על סבתא את ילדותה שלה. אני מאוד התחברתי לסיפור של הצוללת דקר כי לדעתי הוא מאוד מעניין. חוץ מזה, היה לי כיף מאוד להיות איתה בתכנית הקשר הרב דורי, התחברתי אליה יותר בתכנית כי יותר ויותר נפגשנו.

סבתא אייק: תכנית ה"קשר הבין דורי" היא אחת מהדרכים החשובות לחיבור בין דורות ולהעברת פניני היסטוריה מדור מבוגר לדור צעיר במסגרת מאורגנת להפליא. זכו תלמידי הכיתה לבלות כ-10 מפגשים סביב נושאים חווייתיים בחברת הסבים והסבתות. מפגשים אלה העלו בי את ההחמצה שהדור שלנו לא זכה לשמוע חוויות מהסבים ובמידה והועברו סיפורים הם היו סביב נושא השואה, אבדן וסבל. המפגשים נתנו לי אפשרות לראות היכן מבלה נכדתי את לימודיה, מי החברים איתם היא לומדת ובאיזו סביבה לימודית היא נמצאת בשעות הבוקר. בעיקר הייתי רוצה להעביר להילי נכדתי את העובדה כי זכתה לגדול בבית ערכי ואוהב מוקפת בסבים וסבתות שאוהבים אותה ונמצאים שם בשבילה בכל מצב.

מילון

אח"י דקר
אח"י דַּקָּר הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי, שטבעה בכ"ד בטבת ה'תשכ"ח 25 בינואר 1968, בדרכה מבריטניה לישראל וכל 69 אנשי צוותה נספו. שרידי הצוללת ומקום טביעתה נתגלו רק בשנת 1999. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למיכאל היה אח שהיה בצוללת והוא היה מאוד גאה בו“

הקשר הרב דורי