מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפולנייה הגויה שהצילה את שרנקה – רינה

אני וסבתא ביחד בארוחה משפחתית
יד ושם - יער חסידי אומות
סיפור מרגש של ילדה ניצולת שואה,שהגיעה לארץ וחברה למשפחתה.

ברצוני לספר את סיפור משפחתה של סבתי, שרה ברקת. סיפור על השואה, הצלה, משפחה ומדינת ישראל

נולדתי בשנת 1944 בעיר נתניה בישראל. הוריי נולדו בפולין ועלו לארץ בשנת 1934.הם היו כבני 19 . הם עלו במסגרת תנועת נוער ציונית, כשמטרתם הייתה ליישב ולבנות את הארץ.  כל משפחתם נשארה בפולין. 

באותה תקופה שלט בארץ המנדט הבריטי. הוריי הצטרפו לארגון האצ"ל-ארגון צבאי לאומי שדגל בגרוש הבריטים מן הארץ וביישוב הארץ על ידי יהודים. באותם ימים החל מאבק והתנגשויות אלימות בין ערבים תושבי הארץ שהתנכלו ליישוב היהודי בארץ. זו הייתה תקופה קשה מאוד. היהודים נאלצו להילחם ולהגן על ארצם. 

5 שנים אחרי עלייתם לארץ פרצה מלחמת העולם השנייה. 

כפי שכבר ציינתי, כל המשפחה של הוריי שהייתה משפחה עניפה  (סבא, סבתא ואחת-עשר אחים ואחיות) נשארו בפולין. המשפחה שלי בפולין גרה בעיר בשם טרנוב. בעיר הזו חיו בתחילת המלחמה כ- 30,000 יהודים. בימים הראשונים של המלחמה, פולין נכבשה על ידי הגרמנים וכל יהודי פולין ,  ביניהם בני משפחתי אשר נשארו בפולין הוכנסו לגטאות ומאוחר יותר למחנות השמדה. בטרנוב היה גטו צפוף מאוד ביהודים כי לשם הוכנסו גם יהודים מהכפרים הקרובים לטרנוב. תנאי הצפיפות הקשים, הרעב ותנאי ההגיינה גרמו למותם של הרבה יהודים. משפחתה של דודתי , אחות אמי נכנסה לגטו עם שרנקה  (בת דודתי הקטנה) כבת שנתיים. מהר מאוד הבינו שבתנאי הגטו הקשים שרנקה לא תוכל לשרוד וחיפשו אפשרות להצילה ולהוציאה מהגטו. 

 
הם יצרו קשר עם פולנייה גוייה שהייתה מוכנה לקחת את שרנקה לביתה תמורת תשלום. חשוב לציין שבכך הפולנייה סיכנה את חייה, כי כל מי שהחביא יהודים היה נשלח גם הוא למחנות השמדה על ידי הנאצים. 
מאז שלקחה הגויה את שרנקה , היא הייתה עוברת איתה בעגלה כל יום על יד חומות הגטו כדי שהוריה יוכלו לראותה. 
 
מאוחר יותר, נשלחו כל יהודי הגטו בטרנוב למחנות השמדה ואף אחד מהם לא נותר בחיים. לגרמנים ששאלו אותה מי זאת הילדה, היא אמרה שזאת בת אחותה שחולה ואינה יכולה לטפל בה. שרנקה גדלה כל שנות המלחמה אצל הגויה שאהבה אותה מאוד וראתה אותה כביתה לכל דבר. שרנקה לא הייתה מודעת לכך שכל משפחתה נספתה בשואה ושהיא יהודייה. 
כאשר הסתיימה המלחמה (בשנת 1945) החלו ארגונים יהודיים ומשפחות יהודיות בעיקר בישראל, לחפש קרובי משפחה שנשארו בחיים. הדוד של שרנקה הכיר את הגויה שהחביאה אותה והוא יצר עימה קשר. מאחר והוא עצמו התחבא כל זמן המלחמה אצל פולני בכפר, לא התכוון לעלות לישראל מיד אחרי המלחמה כי רצה להקים משפחה ולשקם את חייו (הוא עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1950). הוא  נשאר בפולין, פנה לסוכנות היהודית – עליית הנוער, שטיפלה בהעלאת הילדים היהודיים שניצלו במלחמה לישראל. 
שרנקה הגיעה לארץ ישראל בשנת 1948 ואומצה על ידי הורי, משפחת אברמוביץ'. מכיון ששמי (שרה) ושמה של שרנקה נקרא על שם הסבתא המשותפת שלנו שרה, שונה שמה של שרנקה לרינה. אני הייתי כבת ארבע כשרינה הגיעה למשפחתנו והיא הייתה כבת שמונה. 
 
אני זוכרת במעורפל את יום הגעתה למשפחתי. מהר מאוד הפכה לבת משפחה לכל דבר. באותה תקופה גרנו במושב על יד נתניה , רמת טיומקין, שלימים הפך להיות חלק מנתניה. היא קלטה מהר מאוד את השפה העברית והתידדה עם כל ילדי המושב והייתה אהובה על כולם. כמו כן, הצליחה מאוד בלימודים והצטיינה בכל שנות לימודיה בבית ספר יסודי ותיכון. 
 
רינה כקצינה בצה"ל.  
תמונה 1
 
 
הפולנייה חסידת אומות העולם
בשנת 1967, כשרינה הייתה סטודנטית למשפטים בירושלים , הגיעה הגויה לביקור בארץ. היא הוכרה כחסידת אומות העולם. היה טקס מאוד מרשים ביד ושם, ובו ניטע עץ על שמה ביער חסידי אומות העולם. 
 
 מימין – אמה של רינה (ואמה של שרה)
משמאל – הגויה ורינה במפגש מרגש כשהגוייה ביקרה לראשונה בארץ.
 
תמונה 2
לימים רינה סיימה את לימודי המשפטים וכיום היא עורכת דין. רינה נישאה ויש לה 3 ילדים ו-6 נכדים.
סיפורה של רינה הוא רק אחד מאלפי סיפורים של ילדים יהודים יתומים ששרדו את השואה, עלו לישראל , הקימו משפחה ובנו בה את חייהם.  
 תמונה 3
 טקס נטיעת העץ ביער חסידי אומות העולם ביד ושם.
 
 העשרה
חסידי אומות העולם: "בהתאם לחוק הישראלי ניתן התואר "חסיד אומות העולם" למי שאינו יהודי, ופעל למען הצלת היהודים בתקופת השואה תוך סיכון חייו. התואר ניתן בהתאם לחוק יד ושם משנת 1953. עד כה הוענק התואר ליותר מ-26,000 אנשים (ראו טבלה להלן).
הרעיון בבסיסו של הביטוי הוא כי האדם שלו ניתן התואר זכאי לכאורה להיקרא "חסיד" במשמעות הנהוגה ביהדות. זאת, על אף העובדה כי הוא נמנה עם "אומות העולם", כלומר אינו יהודי. בהלכה משמש התואר "חסידי אומות העולם" לגויים מאמינים המקיימים את שבע מצוות בני נח, ולא דווקא למי שהציל יהודים".
 
תשע"ו

מילון

גוייה
אישה לא יהודייה.

עניפה
משפחה מורחבת מאוד

חסידי אומות עולם
גויים שסיכנו את חייהם,והצילו יהודים בתקופת השואה.

טרנוב
עיר במזרח פולין

אצ"ל
ארגון צבאי לאומי,שלחם לגרוש הבריטים מהארץ

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי שפעל להעלות לישראל את כל היהודים שניצלו בשואה. כמו כן עסק באיתור הילדים שהיו מפוזרים במשפחות גויים, מנזרים ובתי יתומים.

ציטוטים

”מדינת ישראל היא המולדת של היהודים,וצריך להילחם עליה ולהגן עליה בחירוף נפש.“

הקשר הרב דורי