מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מרומניה והקליטה בארץ

סבתא יהודית ואסף קשר רב דורי
תעודת העלייה שלנו 1949
העלייה והקליטה בארץ

סבתא יהודית, נולדה בשנת 1940 ברומניה בעיר בוקרשט היא עלתה לארץ בשנת 1949.

סבתא מספרת לאסף על העלייה והקליטה בארץ

הגעתי לארץ מרומניה בשנת 1949, בהיותי בת תשע באניית מסע בשם "טרנסילבניה". העלייה הגיעה לאחר שארגון הג'וינט פרסם מודעה בה צוין, שכל היהודים אשר מעוניינים להגיע לארץ ישראל שירשמו ברשימה של הסוכנות .

תמונה 1

באותה תקופה ברומניה המצב לא היה קל ליהודים, היו התנכלויות רבות מצד האוכלוסייה ורצינו להגיע לארץ של היהודים. קיבלנו אישור בזמן קצר מאוד לאחר ההרשמה ואז ארזנו מזוודה עם מספר מועט של בגדים וכלי מטבח ועלינו לארץ .

תמונה 2

תעודת העלייה שלנו

החיים בתל ירוחם

עם הגעתנו לארץ, שלחו אותנו ל "תל ירוחם". בתל ירוחם היו מספר אוהלים וצריפים. בלילה היו מגיעים מחבלים שנקראו "פדיונים" והיו לפעמים מסתכלים בחלונות ואף הרגו את השומר במקום. במקום לא הייתה מכולת והיינו צריכים לנסוע לב"ש כדי להביא אוכל. בבאר שבע גם לא הייתה מכולת מסודרת, אלא מכרו ירקות, לחם וקונסרבים על הרצפה.

תמונה 3

סבתא וסבא ביום חתונתם

בתל ירוחם לא היה בית ספר, קופת חולים ובעצם לא היה כלום למעט חול.

החיים במעברה

אחרי מספר חודשים העבירו אותנו למעברה בשם "כורדאני ", שם היו מכולת, צריפים ובית ספר. במגורים, המקלחות והשירותים היו מחוץ לצריףאבי החל לעבוד והרוויח מעט מאוד והיה קשה לקנות אוכל. היו מחלקים תלושים לקניית עוף. אבי נפטר בגיל צעיר בתאונת עבודה ובאותה תקופה לא היה ביטוח לאומי שידאג לנו להשלמת הכנסה ולכן לא הייתה לי ברירה ויצאתי לעבוד בגיל 12, לעזור בפרנסת הבית. הייתי קמה כל בוקר ונוסעת בחמש בבוקר עם פועלי הנמל לעבודה בשטיפת כלים במסעדה באגד.

בילדותי היו לי חברות. לא היו לי בובות ומשחקים, אולם הייתי נוסעת לפעמים לריקודי עם בקיבוץ אפק ומאוד נהניתי שם.

מעבר לחיפה

אחרי מספר שנים עברתי לחיפה וקנינו דירה מיהודים שתפסו דירה של ערבים שברחו מהארץ. בדירה גם לא הייתה מקלחת ושירותים, רק בחצר שיועד לכול השכנים. הדירה הייתה מאוד קטנה ולא היה בה כמעט וכלום למעט מיטות סוכנות, מקרר קטן עם קרח ושולחן קטן.

המשכתי לעבוד מגיל צעיר ואת כל הכנסתי, נתתי לאמי, בכדי שנוכל לחיות. החיים באותה תקופה לא היו קלים, אולם נסינו ליהנות מהחיים. מחברות טובות ומטיולים רגליים בסביבה .

היינו מרוצים ולמרות הקושי לא התלוננו.

העשרה

טרנסילבניה: "רנסילבניה (ברומנית: Transilvania) הייתה אוניית נוסעים רומנית, שהפליגה עם תיירים בים השחור, בים התיכון, בים סוף ובאוקיינוס ההודי. טרנסילבניה הובילה עולים חדשים שעלו לארץ ישראל לפני ואחרי מלחמת העולם השנייה ובהמשך למדינת ישראל."

אגד: ""אגד" נוסדה כקואופרטיב ב -1 בינואר 1933 כתוצאת מיזוג של ארבע חברות תחבורה ציבורית קטנות במרכז הארץ: (המהיר, הגה, קדימה והתאחדות הנהגים). את השם "אגד" הציע המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק"

תשע"ה

מורה מובילת תכנית, הילה פלדמן, מנחת התכנית ענבל ברגב

מילון

טרנסילבניה
טרנסילבניה (ברומנית: Transilvania) הייתה אוניית נוסעים רומנית, שהפליגה עם תיירים בים השחור, בים התיכון, בים סוף ובאוקיינוס ההודי. טרנסילבניה הובילה עולים חדשים שעלו לארץ ישראל לפני ואחרי מלחמת העולם השנייה ובהמשך למדינת ישראל.

קונסרבים
קופסאות שימורי מזון

ציטוטים

”היינו מרוצים ולמרות הקושי לא התלוננו“

הקשר הרב דורי