מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא רבא ד"ר פאדל נביא

מפגש פתיחה מרגש - הללויה
מפגש פתיחה חגיגי בביה"ס מגן
סיפור חייו של אבי

העלייה מעיראק לארץ ישראל – סיפור חייו של אבי ד"ר פאדל נביא

סבתא הדסה ברדה מספרת לנועם את סיפורו של אביה סבא רבא של נועם.

"אני הדסה ברדה ואני אספר את סיפור חייו של אבי. אבא שלי ד״ר פאדל נביא נולד בעיראק בשנת 1915. הוא סיים את לימודיו התיכונים במוסול והמשיך את לימודי הרפואה בבגדאד בשנת 1935. על אף ציוניו הגבוהים, נאלץ לבקש את עזרתו של ידיד משפחה כדי להתקבל לפקולטה לרפואה. הוא סיים את לימודיו בשנת 1941, שהייתה שנת מרד רשיד עלי אל-כילאני והפוגרום ביהודי בגדאד.

אבי למד רפואה בתקופה שמעטים למדו. היה לו כח רצון להצליח למרות הקשיים. אחרי שקיבל תואר דוקטור, גויס לצבא העיראקי כרופא בדרגת רב סרן. הוא שרת בצבא חמש שנים, שבמהלכן השתתף בדיכוי הכורדים בצפון עיראק. שותפו לאוהל היה עבד אלכרים קאסם, מי שחולל את ההפיכה בעיראק בשנת 1958 והיה לנשיא ההראשון של הרפובליקה העיראקית.

לאחר שחרורו מהצבא, ניהל מרפאה עצמאית בבגדאד ועבד בבתי חולים ממשלתיים. בקליניקה שלו בבגדאד הכיר אבי את מי שלימים הייתה אשתו, רינה לבית שמש. אבי תמך בתנועה הציונית ובעלייה הבלתי לגאלית לארץ. היו לו קשרים עם המשטרה המקומית והוא הצליח לארגן דרכונים ליהודים כדי שיעלו לארץ ישראל.

התקופה לא הייתה קלה עבור יהודי עיראק. העיראקים תלו סוחר יהודי שהתעסק בנשק בבצרה ואבי החל לחשוש. קצין משטרה בכיר בא אליו והציע לו להימלט מעיראק ואף הצליח להבריח אותו לפרס. הוא הואשם על ידי השלטונות העיראקים בפעילות ציונית. הם חיפשו אחריו, אך, בינתיים, הוא כבר הספיק להגיע למחנה העולים בפרס – לארץ עלה בשנת 1951.

לאחר תקופה קצרה של עבודה בקופת חולים ולאחר שעבר קורס לקציני לרפואה, פתח אבי מרפאה בכפר יאסיף בגליל המערבי, והפך להיות הרופא המבוקש ביותר באזור. הוא עבר מכפר לכפר וטפל בחולים. כרופא הוא היה אהוב על החולים שטפל בהם, צנוע וישר, וטיפל בחולים נזקקים ללא תמורה.

לאבי ולאימי נולדו חמישה ילדים בארץ. הם גרו כל חייהם בחיפה.

הזוית האישית

נועם סבר וסבתא הדסה ברדה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מגן. סבתא מספרת לנועם על סבא רבא שלו ד"ר פאדל נביא.

תכנית מופעלת במודל מיוחד של שיתוף פעולה בין בתי ספר. הקשר הרב דורי : בביה"ס מגן-תל אביב, אלזהרא – יפו, פרסמן – לוס אנגלס, פישואה – ביג'ין.

מילון

יהודי מוסול
במחוז בסביבות מוסול היו בשנת 1903 עוד כשלושת אלפים יהודים, בהם תושבי הכפר "בר תנורא" אשר כל תושביו יהודים. את העלייה ההמונית של קהילת מוסול ליוותה פעילות מחתרתית. עלייתה של הקהילה התרחשה במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה". רבים הותירו רכוש רב מאחור. חלק עלו ארצה עוד קודם המבצע בדרכים שונות. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא רבא גויס לצבא העיראקי כרופא בדרגת רב סרן.“

הקשר הרב דורי