מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ של יעקב ממן

סבא ואני במפגש ראשון של התכנית
סבא שלי בצעירותו עם אחיו
סיפור היציאה ממרוקו

שמי מאיה, אני מתעדת את סבי יעקב ממן במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

סבי מספר כי בשנת 1948, לפני שנולד, עלה אחיו לבדו לארץ במסגרת עליית הנוער וגוייס לצבא. לאחר מכן בשנת 1957 סבא שלי ומשפחתו עלו לארץ כתוצאה מגעגועים אחד לשני.

סבי מספר על אירוע העלייה לארץ: הוא זוכר שאחרי בית הספר הם היו הולכים ללימודי תורה. באותו יום מסוים בו חזרו הביתה מבית הספר, היו סבי ומשפחתו עם מזוודות ארוזות ואמרו להם שהם יוצאים לטיול. באותו הזמן היה אסור לעלות לארץ כי היו במדינה של ערבים, והשלטונות התנגדו לעלייה. לשכנים הערבים הודיעו שהם יוצאים לטיול וגם למקום העבודה של אביו של סבי שעבד בחברה ערבית, הודיעו שהם יוצאים לטיול. הם שיקרו בשל האיסור לעלות לארץ.

סבא אומר שהשכנים ומקום העבודה של אביו של סבי הבינו לבד שהם עוזבים לארץ. מתחנה שריכזו בה את כל העולים נציגי הסוכנות היהודית הסיעה את סבי משפחתו והעולים לכיוון הים, לאחר מכן הם עלו למעבורת והביאו אותם לפורטוגל. מפורטוגל  הם שטו לגברלטר, שם ריכזו את כל העולים על מנת להביא אותם לצרפת.

כשהיו בגברלטלר והיו צריכים לעלות על האונייה, על הסיפון החלו ויכוחים של המשטרה עם אביו של סבי בשל כך שגילו שהוא מנסה להבריח אנשים. אביו של סבי נלקח לתחנת המשטרה. נציג הסוכנות היהודית הלך איתו ואת העולים החזירו למלון. לאחר כמה שעות אביו של סבי חזר וכעבור כמה ימים עלו על האונייה לכיוון צרפת. בצרפת התיישבו סבי ומשפחתו במחנה העולים כחודשיים. מחנה העולים היה מורכב מאנשים מארצות זרות. הישיבה בתוך מחנה העולים הייתה בהאנגרים שהחללים בהם מופרדים בעזרת וילונות, ושם ישבו כחודשיים.

חל עליהם איסור לצאת מהעיר מרסי. מדי פעם אביו של סבי היה הולך ומביא מצרכים וכל מיני דברים שהיו צריכים למחייה. הסוכנות דאגה להם לכל הצרכים. לאחר כחודשיים שישבו במחנה העולים, לקחו אותם לאונייה ועלו לארץ. ההפלגה לארץ ארכה כשבעה ימים. החיים באונייה כילד היו הרפתקה עבור סבי, מאחר שהיו על האונייה המון ילדים אשר השתוללו ביחד על הסיפון.

כשסבי ומשפחתו שהגיעו לארץ, לנמל חיפה, הם פגשו את אחיו הגדול של סבי שלקח אותם אליו הביתה ללוד. אמנם אנשי הסוכנות רצו לקחת אותם לדימונה, אך אחיו הגדול של סבי לא רצה. לאחר כשלושה חודשים בבית של אחיו של סבי, שיכנו אותם במעברה.

הזוית האישית

מאיה: החוויה שלי מתכנית הקשר הרב דורי הייתה מעניינת, למדתי הרבה על העלייה של סבא שלי, ונחשפתי להרבה סיפורים שלא ידעתי עליהם.

מילון

האנגר
האנגר הוא מבנה סגור המשמש לאחסון כלי טיס. מרבית ההאנגרים בנויים ממתכת, אולם נעשה שימוש גם בחומרי בנייה שונים כבטון, ועץ. שימוש נוסף למילה האנגר הוא שם למחסן גדול וריק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכר שאחרי בית הספר היינו הולכים ללימודי תורה“

הקשר הרב דורי