מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הפרטית שלי

הילדות של רחל
מפגש פתיחה בבית ספר ארזים
עליתי לבד לארץ בגיל צעיר

 

עליתי לארץ בשנת -1956 דרך עליית הנוער בגיל 11 ממרוקו. באותה שנה היו מהומות וטרור כי הערבים רצו להשתחרר מהשלטון  הצרפתי.
בהיותנו ילדים  קטנים היה פחד גדול אפילו ללכת לבית הספר. באותו זמן הגיעו שליחים מארץ ישראל כדי לעזור ליהודים לעלות לארץ וכן הרבה צעירים ואפילו ילדים מאוד השתוקקו לעלות לפני ההורים. כי להורים הייתה דאגה לפרנסה  והם קיוו לעלות אחרי הילדים.
כך הגעתי לכפר הנוער הדתי שליד כפר חסידים. כפר הנוער הדתי היה בית ספר חקלאי. למדנו חצי יום ועבדנו חצי יום בחקלאות."אפשר לומר שהרווחנו את לחמנו כבר בהיותנו ילדים ". קטפנו מלפפונים, עגבניות, עבדנו בלול ואספנו ביצים, והבנים עבדו ברפת במספוא ופלחה. צוות המורים והמדריכים שעלו מגרמניה, היו דתיים וחלמו להקים כפר כזה עוד כשהיו צעירים בגרמניה כשהנאצים התחילו להציק ליהודים.
הרמה של בית הספר הייתה מאוד גבוהה ורוב הילדים שלמדו שם הגיעו לאוניברסיטה.
באותם השנים המצב הכלכלי בארץ היה קשה כך שהגיעו לכפר ילדים גם ממשפחות עניות וגם היה ידוע שבית הספר היה ברמה טובה והורים החליטו להכניס את ילדיהם לבית הספר הזה. בכפר הייתה אווירה מאוד טובה ומבחינה חברתית היה מעולה. היו לי הרבה חברות וחברים. לפני כ -10 שנים הייתה פגישת מחזור ומאז אני נפגשת עם שתי חברות אחת מירושלים ואחת מתל אביב ואנחנו  נפגשות פעם בחודש בירושלים , בתל אביב או באשדוד ואלה מפגשים   "קסומים".

הורי עלו לארץ רק בשנת 1965, והנתק מהורי במשך כ-9 שנים לא היה קל. היה קשה במיוחד בחגים, נאלצנו לנסוע לקרובי משפחה. סיימתי את לימודי בכפר והגעתי לירושלים ללמוד בבית הספר ללבורנטים  בסליכסברג.  הגענו כמה חברות מכפר הנוער לירושלים כדי ללמוד מקצוע. בהתחלה קיבלנו עזרה כספית על ידי המפקח של עליית הנוער. אחר כך עבדנו חצי יום ולמדנו חצי יום וכך הפכנו להיות עצמאיות. הקמתי משפחה ויש לי שלושה ילדים ובגיל חמישים השלמתי לתואר ראשון בביולוגיה  . עבדתי בהדסה שבירושלים ואחר כך בקופת חולים רמז שברחובות. לפני כ-6 שנים טסתי לטייל במרוקו, הטיול היה "קסום   "ומאוד התרגשתי. רק חבל שלא הגעתי לעיר שבה נולדתי. אני חושבת שוב לטוס למרוקו עם בתי אשר מעוניינת בטיול שורשים . החוויה שעברתי כשעליתי כל כך צעירה לארץ והעובדה שהייתי 9 שנים בלי המשפחה, מאוד השפיעה על החיים שלי. מצד אחד אני מאוד רגישה ומצד שני זה חישל אותי. היה לי מעניין הכרתי בדרך הרבה אנשים שעד עכשיו אני בקשר חם איתם. בסופו של דבר בגלל שעליתי לארץ בגיל כל כך צעיר אני מאוד קשורה לארץ ולעולם לא חשבתי לחיות במקום אחר.

מילון

לבורנט
הוא אדם העוסק בניהול מעבדה ובפיקוח על העבודה ועל הניסויים שמתבצעים בה

ציטוטים

” בגלל שעליתי לארץ בגיל צעיר אני מאוד קשורה לארץ “

הקשר הרב דורי