מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משה טולדו עולה לבדו ממרוקו

סבי ואני בפורים
סבי עלה ממרוקו עם תנועת דרור
משה סבי עלה לארץ ללא משפחתו, עם חבריו בלבד.

שמי עומר אלחדיף טולדנו, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי משה טולדנו. שמעתי את סיפוריו ותעדתי את הסיפור. סבי משה טולדו נולד בשנת 1936 בעיק מקנס במרוקו. הוא עלה לארץ ישראל בשנת 1952, כשהיה בן שש עשרה.

סיפור עלייתו של סבא משה טולדנו

הרעיון לעלייה לישראל הגיע למוחו ביום רגיל, כשנציג הסוכנות הציונית הגיע לעיר מקנס שבמרוקו. הנציג דיבר על ארץ ישראל ועל המדינה הצעירה והלהיב אותם לעלות. משה החליט לעלות אפילו שעלה בלי משפחתו רק הוא לבדו עם חברים – נערים מתנועת הנוער שהיה  חבר בה "תנועת הנוער דרור".

תנועת הנוער דרור

"תנועת דרור הייתה תנועה ציונית סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות…. במדינות המגרב פעלה התנועה במחתרת להעלאת יהודים לישראל, ולקחה חלק משמעותי בפרויקט עליית הנוער ממרוקו בשנות החמישים". ויקיפדיה

במסעו לארץ ישראל עצר במארסיי שבצרפת לחצי שנה והתאכסן בבית הילדים וילהגאבי. כשהמשיך במסעו באנייה רגבה והגיע לארץ הגיע לנמל חיפה. מחיפה הוא הגיע לקיבוץ גבעת ברנר ועסק בחקלאות במשך שלוש שנים. בזמן שהותו למד בתיכון אליאנס.

לאחר השהות בקיבוץ התגייס סבי לצבא הגנה לישראל שם שירת ב"נח"ל" בחטיבת הצנחנים, במלחמת סיני קיבל עטור כבוד על מבצע צבאי. לאחר המלחמה, הגדוד שלו (גדוד 50) הגיע לבית הנשיא לקבלת אות גבורה, וסבא משה נבחר לחייל המצטיין.

כשמשפחתו הגיעה לארץ, שנתיים אחריו, בשנת 1954 לארץ הם נפגשו במושב נגדים.

הזוית האישית

סבא משה: נהנינו מאוד בעבודה הזאת. אני נהינתי שהיה לי למי לספר את הסיפור על העלייה לארץ ועומר נהנה לשמוע את הסיפורים שלי.

מילון

תנועת דרור
תנועת דרור הייתה תנועה ציונית סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות. ויקיפדיה

ציטוטים

”לאחר המלחמה הגדוד שלו (גדוד 50) הגיע לבית הנשיא לקבלת אות גבורה, משה נבחר לחייל המצטיין.“

הקשר הרב דורי