מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מחאלב

סבתא לאה וטל
סבתא לאה וטל
סיפור הבריחה מסוריה לארץ ישראל

נולדתי ב- 31 בדצמבר 1931 בעיר חאלב שבצפון סוריה. אני בת למשפחה בת שבעה ילדים. אבי, אברהם מזרחי היה סוחר נכבד בקהילה, ויצא רבות לנסיעות בחו"ל בדרום אמריקה לצורכי עבודתו. אימי, מלכה (סולטנה) לבית משפחת הררי הייתה עקרת בית ובנוסף תופרת מקצועית.
 
חיי המשפחה בתוך הקהילה היהודית העתיקה של יהודי חאלב היו לא פשוטים. הסביבה המוסלמית, למרות ששיתפה פעולה בחיי היום יום הן במסחר והן בשאר תחומי החיים, לא אהדה את הקהילה היהודית, שתרבותה וערכיה היו שונים מתרבותם. לא פעם היו אירועי התנכלות במהלכם נפגעו יהודים ע"י המוסלמים.
 
בתור ילדה קטנה לא הורשתי מעולם ללכת לבדי לבית הספר אלא תמיד בליווי אחי הבכור שהיה מעין מגן, והבטיח את בטחוני. חיי המשפחה התנהלו ברובם בחצר הבית.
 
בשנת 1936 החליטו הורי לעזוב את סוריה ולהגר לברזיל. למעשה רעיון ההגירה לברזיל היווה את האפשרות הכמעט יחידה שהייתה פתוחה בפני משפחתי. הבריטים ששלטו בארץ לא אפשרו כניסה אליה.
 
מעט לפני רגע היציאה מסוריה, כשאבי אברהם כבר ארגן את כל הדרכונים, הוא קיבל לפתע שבץ ונפטר בגיל 36. אמי מלכה הפכה בן רגע לאלמנה צעירה עם שבעה ילדים כשהקטן בן שנה וחצי, והגדול בן 15. השכנים המוסלמים ניצלו את חוסר האונים של אמי והמשיכו לפגוע בבני המשפחה.
 
אני זוכרת מקרה בו שיחקתי בחצר הבית כאשר השכנה המוסלמית מן הבית השכן, התבוננה בי מפתח החלון, וסימנה באצבעותיה על גרונה מעין סימן לכך שהיא רוצה להרוג אותי וצעקה לעברי בערבית "נהרוג את כל היהודים".
 
אמי הבינה שחייבים לעזוב מיידית את סוריה. היא הבינה שבלי בעלה אברהם אין טעם להגר לברזיל, וחיפשה פתרונות אחרים. לאמי היה אח שהתגורר בעיר ביירות, השוכנת בלבנון, והיא החליטה לעזוב את סוריה בחשאי ולברוח אליו, ומשם לחפש דרך לעלות לארץ ישראל.
 
בשעת ערב הלבישה אמי את כל ילדיה בשכבות רבות של בגדים, ארזה בסל את מכונת התפירה שלה, וכך יצאנו אל תחנת הרכבת. סיפור הכיסוי שהכינה היה מברק מאחיה בלבנון ששלח לה הזמנה מיוחדת לביירות,  ושהיא יוצאת לשם לביקור. עלינו על הרכבת לביירות, וכעבור מספר שעות הגענו ליעדנו. שם פגשנו את אחיה של  אמי, ששמו היה רחמים. הדוד קישר אותנו למדריך – מורה דרך שהוביל אותנו רגלית עד אזור הרי השוף מרחק של קילומטרים אחדים מגבול ארץ ישראל.
 
בגיל 14 הייתי חברה בפלמ"ח ועשיתי רבות למען הקמת מדינת ישראל. היום אני אמא לחמישה ילדים, סבתא לעשרה נכדים ונין אחד. 

מילון

הרי השוף
הרי השוף נמצאים בהר הלבנון מדרום-מזרח לביירות, בירת לבנון

ציטוטים

”השכנים המוסלמים ניצלו את חוסר האונים של אמי והמשיכו לפגוע בבני המשפחה“

הקשר הרב דורי