מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסליק – סיפורה של סבתא אילנה

סבתא אילנה ונטע היינו בפראג
סבתא בת 3 מתנדנדת על הנדנדה
חיפוש בביתם בשעת העוצר הגדול

סיפורה של סבתא אילנה על חיפושי נשק (סליק)

גם לאחר השואה ארץ ישראל נשלטה על יד הבריטים. ושלוש מחתרות ההגנה, האצ"ל והלח"י נלחמו בבריטים מלחמת גרילה (כל פעם במקום אחר) כדי להקים את מדינת ישראל (לשחרר את הארץ מעול הבריטים). הבריטים ניסו לתפוס את אנשי המחתרות. בחיפוש אחר אנשי מחתרת ונשק, היו מטילים עוצר על התושבים והיו הולכים מבית לבית ומחפשים.

בעוצר הגדול (שנמשך 84 שעות עם הפסקות של שעתיים שבהם הרשו לנו לקנות מצרכים). באו הבריטים לביתנו (לבית של סבתא אילנה). "הם ידעו מראש שיש לבית של סבתא נשק". (אבא של סבתא היה פעיל באצ"ל והבריטים רצו לתפוס את חברי אצל ולהענישם). הם הגיעו לביתנו ואמא של סבתא החביאה את האקדחים (היה להם נשק) בשולחן הכתיבה הפרטי של סבתא. הבריטים הג'נטלמנים לא העזו לגעת בשולחן הכתיבה הפרטי ועבר בשלום.

הם לא הפסיקו לחפש שם ולכן בפעם הבאה הוחבאו האקדחים במכונת הכביסה אשר באמבטיה ונאמר לבריטים שבעלת הבית מתרחצת. וגם אז הם כיבדו את פרטיותה של בעלת הבית.

בפעם השלישית והאחרונה הוצאה הנשק מן הדירה לחצר לפחי הזבל שהיו נורא מסריחים (הם לא מצאו כי הם לא העזו לחפש שם). הפכו את הבית מקצה אחד לקצה השני וכמובן לא מצאו. וכך ניצל סבא (אבא של סבתא).

עוד פרטים: באותם זמנים היה מכונת במלחמה נגד הבריטים הייתה מכונת ירייה אחת נגד הבריטים אבא של סבתא היה מסיע את מכונת ירייה מקצה לקצה בעיר, היו יורים בה מספר יריות כדי להראות שיש הרבה נשק כדי להפחיד את הבריטים ולאחר מכן מעבירים את הנשק לקצה השני של העיר ושוב יורים, כך התקבל הרושם שיש לארגונים הרבה נשק. 

תמונה 1

 כלי הנשק שאוכסנו בסליק קיבוץ גבעת ברנר, מוצגים במוזיאון חיל האוויר, חצרים

סליק – "מחבוא לנשק תת קרקעי , "סְלִיק" הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין."

 

מילון

סליק
מחבוא לנשק תת קרקעי , "סְלִיק" הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין.

מלחמת גרילה
מלחמה ממקום למקום

ציטוטים

” "הם ידעו מראש שיש בבית של סבתא נשק". “

הקשר הרב דורי