מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא אתי וגילי

סבתא אתי והנכדים
סבתא אתי מנגנת בחלילית
טבעת שעוברת מדור לדור

סבתא אתי מספרת לגילי: "סבא שלי וכל משפחתו גרו בעיר וולוצלבק בפולין. אבי יעקב ואחותו עדנה הגיעו לארץ בשנת 1930. דודתי עדנה קיבלה את טבעת למשמרת. דודתי לא ידעה לספר לי למי הייתה הטבעת שייכת, רק שהיא קיבלה את הטבעת מאמה לפני עלייתה לארץ. דודתי שמרה בסוד את דבר הטבעת ולא ענדה אותה כי היא הייתה צרה מדי ולא עלתה על אצבעה. כאשר הייתי בערך בת- 40  (לפני כ-30 שנה), קראה לי דודתי ואמרה לי: "אתי אהובה שלי, אני רוצה לתת לך משהו שעובר במשפחה מדור לדור אני רוצה לתת את הטבעת לך, כי את תשמרי עליה טוב מאוד משום שהיא מזכרת של משפחת אונגר. מכיוון שאת הבת של אחי האהוב יעקב אונגר, את תשמרי על הטבעת". דודתי הוציאה קופסא קטנה וישנה מאוד, נתנה לי את הטבעת ונישקה אותי בדמעות. דודתי אמרה בצחוק: "יש לי שלוש כלות אבל אני רוצה שהטבעת תהיה שלך ולא שלהן". מאז הטבעת נמצאת ברשותי, שנים רבות לא ענדתי אותה כי פשוט שכחתי ממנה. לפני עשר שנים עשיתי סדר בארון, מצאתי את הטבעת ומאז אני עונדת אותה באופן קבוע והיא מקשרת אותי באופן רוחני עם העבר. הטבעת בצורת לב ועשויה מזהב פשוט. על הטבעת אותיות ראשונות של שני שמות (כך אנו חושבים), האותיות הן AV."

ליל הסדר- פסח במשפחת סתוי

ליל הסדר תמיד נחגג אצל סבא וסבתא ולא אצל הילדים. לסבתא אתי וסבא יהורם יש שלושה ילדים: דורית, גיא ומיכל. כל הילדים נשואים ולכל אחד שלושה ילדים (גילי, דרור, רוני, יעל, ניב, יואב, ניר, נדב ונמרוד). סבא וסבתא עורכים שולחן ארוך ומפואר עם הרבה מאוד מטעמים שסבתא אתי מכינה. סבא מנהל את הסדר, הוא מקריא את ההגדה, ולכל אחד תפקיד משלו בקריאתה. סבא מחביא את האפיקומן, כל הנכדים מחפשים את האפיקומן, וגם אם מישהו מוצא את האפיקומן, כולם מקבלים מתנות וכולם מרוצים.

תמונה 1

 

מתכון לעוגיות חמאה- מתכון שעובר מדור לדור

200 גרם חמאה רכה (פעם לא הייתה חמאה אז השתמשו במרגרינה)

1 כוס סוכר

1 ביצה + 1 חלמון (צהוב)

2 כוסות קמח רגיל + 4 כוסות קמח

2 כפיות תמצית וניל

 

אופן ההכנה :

לערבל חמאה רכה, סוכר, ביצים, וניל וקמח לעשות כדור גדול ויפה.

לכסות בניילון את הכדור ולשים במקרר לשעה.

כשהבצק מתקרר יוצרים עלה בעובי חצי ס"מ בערך וחותכים עיגולים עם חותכן.

לאפות ב-170 מעלות עד שנהיה זהוב

לזלול בתיאבון!

 

משפחת אונגר

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא אתי: גילוש אהובתי, אני מאחלת לך שתהיי תמיד בריאה, שתהיי שמחה ותרקדי כל כך יפה כמו שאת יודעת. תצליחי בתכניות שלך, תצליחי להגשים חלומות. את ילדה חכמה, יפה, מחוברת לחיים, יודעת תמיד מה להגיד, איפה לשים כל דבר ואיפה למצוא הכל. תישארי תמיד כמו שאת אהובתי.

הנכדה גילי: לסבתוש, אני מאחלת לך שתמיד תהיי כזאת יפה, ספורטיבית ומדהימה. את הסבתא הכי טובה בעולם. אני מאחלת לך שתחיי עוד הרבה שנים ותהיי הכי טובה והכי יפה בעולם. מגילי הנכדה שלך.

נ.ב- שתמיד תעשי איתי יצירות ותהיי מלאת שמחת חיים.

מילון

I LOVE YOU
כמה פעמים ביום חוזרים על מילות האהבה

ציטוטים

”מה שיוצא אני מרוצה“

הקשר הרב דורי