מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא

יהודה לובטון

יהודה  לובטון

יהודה לובטון נולד בשנת 1940 במקנס שבמרוקו . הוא הבן הבכור מבין 10 ילדים שנולדו להוריו שולה ויצחק.

סבא עלה לארץ בספינה אותה ארגנה הסוכנות היהודית וזה היה בשנת 1957. סבא עלה לארץ כשהוא היה בן 17, עלה לבדו, הוריו ואחיו נשארו במרוקו והוא עלה כי תמיד חלם להגיע לארץ ישראל.

כשהגיע לארץ התגורר בחיפה ומיד לאחר מספר חודשים התגייס לצבא. הוא היה נהג והגיש עזרה ראשונה, שירת לצד החובשים. כשסיים את חובת השירות הציעו לו לחתום קבע והוא הסכים, והשתתף במלחמת ששת הימים בתפקיד חובש צבאי.

לאחר כמה שנים, כשהשתחרר מהצבא הכיר את סבתא שלי אליס, והם התחתנו בשנת 1965. .

הם התגוררו בחיפה ושם נולד בנם הבכור אבי. כעבור מספר שנים עברו לגור בכפר סבא שם נולדו להם עוד שלוש בנות שולי ואתי אך הבת השלישית נפטרה כמה שעות לאחר הלידה כך שלא ניתן לה שם.

לאחר שנה נולדה להם בת נוספת- רונית שזו אמי. באותה תקופה סבא עבד בתור ימאי בנמל חיפה וחזר כל יום מאוחר בלילה ולסבתא שלי היה קשה לגדל את ארבעת ילדיהם לבד אז הם עברו לגור באשקלון, קרוב להורים ולאחים של סבתא כך היה מי שיעזור לסבתא. בשנת 1991 נולד נכדם הראשון רז. כיום יש לסבא 12 נכדים "שיהיו בריאים". היום סבא פנסיונר וגר קרוב אלינו, אנחנו בקשר מצוין וקרוב.

מילון

מקנס
היא עיר בצפון מרוקו ובירת מחוז מקנס תאפילאלת. העיר שוכנת בגובה של כ-560 מטר מעל פני הים, ובמרחק של כ-120 ק"מ מזרחית מהבירה רבאט. תחילתה של הקהילה היהודית במקנס עם הגיעם של יהודי גירוש ספרד לעיר, והיא מנתה 30,000 איש בשיאה, הקהילה החלה להצטמצם עם הגירת יהודי העיר מחוץ למרוקו במהלך המאה ה-20, והתחסלה כמעט לחלוטין לאחר שמרוקו זכתה לעצמאותה ב-1956.

ציטוטים

”הוא עלה כי תמיד חלם להגיע לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי