מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא

תמונה משפחתית
סבא שלי
סיפור חייו של סבא רבא

אשתף אתכם בסיפור חייו של סבא רבא, אחד הדברים הבלתי נשכחים במשפחה:

סבא רבא ליטמנוביץ בן יעקוב נולד בשנת 1915, ברומניה, לאם ואב יהודים. הוא ואחותו הקטנה היו בני אחת המשפחות במעמד הגבוה, יחסית לאותה תקופה. המשפחה התגוררה בבית מפואר ולא היה חסר כלום, מפני שהייתה להם מתפרה לא קטנה, וגם  העסיקו עובדות.

בן דוד של סבא רבא, היה איש מאוד עשיר וחי בצרפת. הכל התנהל כרגיל עד שהנאצים בגרמניה עלו לשלטון. כאשר הנאצים כבשו את פולין ולאט לאט התחילו לכבוש מדינות מסביב, אותו דוד מצרפת התאבד. חלק מהמשפחה הצליחו להפעיל קשרים וברחו לקזחסטן, אך ההורים של סבא רבא סירבו לעזוב את ביתם. אמא  של סבא רבא ואחותו, הוכנסו על ידי הנאצים למחנה ההשמדה בפולין. גורלו של אבא של סבא רבא לא  ידוע. סבא רבא הצליח איכשהו לברוח לרוסיה. אין הרבה פרטים מדויקים כי הוא לא אהב לדבר על זה.

סבא רבא, בורח לרוסיה ושם בשנת 1943 מתגייס לצבא הרוסי ומחליף את שמו יעקוב לאלכסנדר. לאחר זמן מה הוא חלה במחלת הטיפוס, ומחליטים לשלוח אותו לסיביר לאזור תעשייה, שם הוא מקיים את כל הקשר עם חלק המשפחה שהצליחו לברוח לקזחסטן.

כשהסתיימה מלחמת עולם השנייה, היו ניסיונות רבים לאתר מיקום של קרובי משפחה אך אף אחד לא הצליח.

בסיביר הוא מתחתן עם סבתא רבתא שלי. הם זוג מאוד מאושר עד שבגיל 75 הוא הלך לעולמו.

כל המשפחה שלי מצד אמא, עלו לישראל  בשנת 1999.

הזוית האישית

יובל: אני מאוד התרגשתי לשמוע את הסיפור מסבא שלי, שעובר מדור לדור.

מילון

קזחסטן
רפובליקת קזחסטן היא מדינה השוכנת בחלקה המרכזי של יבשת אסיה, חלקה הקטן ביבשת אירופה והיא המדינה התשיעית בגודלה בעולם, מבחינת שטח. בעבר הייתה חלק מברית המועצות, וב-16 בדצמבר 1991 נהפכה למדינה עצמאית. חלק מארסנל הנשק הגרעיני של ברית המועצות הוחזק בקזחסטן. ויקיפדיה

ציטוטים

”לא רציתי לשנות את השם“

הקשר הרב דורי