מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור המשפחתי על רבי אברהם בן מוסה

עבודות כפיה 1942 (ויקיפדיה)
ברית מילה בתוניס ( ויקיפדיה)
את הסיפור שמעתי מפי סבתי, ששמעה אותו מדורות עברו

אליהו פיטוסי מבית ספר ממ"ד בנים ת"ת יסודות, ממושב יסודות מביא את הסיפור המשפחתי על רבי אברהם בן מוסה:

"בטרם תשקע השמש, פסע לאיטו רב ענק בתורה, במצוות ובמעשים טובים , הרי הוא סב סבא של סבתי, ושמו, המקובל רבי אברהם בן מוסה, ושם פעמיו אל העיר תוניס. הולך הוא לעיר בתקווה ללון בבית הכנסת אורחים ולהשביע את רעבונו , שכן היה עני מרוד ובגדיו היו מרופטים.

תוך כדי הליכתו, הוגה הוא בדברי תורה, גמרא ותורת הנסתר. לפתע , נשמעו לאזניו קול שירה וזמרה המתנגנים בשמחה מאזור העיר. "בוודאי חתונה נערכת שם אלך לשם כדי להשקיט את רעבוני" הרהר לעצמו, ותוך דקות ספורות הגיע לעיר. שמחו ורקדו המוזמנים בחתונה הנלהבת של החתן והכלה, שהייתה בתו של אחד מנכבדי הקהילה באותה העיר.

לאחר הריקודים ניגשו המוזמנים לאכול ורבי אברהם עמהם. לפתע , הבחין אבי הכלה באדם לא ראוי בחתונה, שכאמור, הרב אברהם, היה לבוש בגדים בלויים ומאובקים מעמל הדרך. אבי הכלה הרהר לעצמו : "מי האדם הזה? אמנם זקן הוא אך בגדיו מרופטים ומאובקים, אין זה מתאים לחתונה כשלי, אלך ואגרש אותו מכאן" .

מיד נחפז למקום הרב וצעק לעברו: "מה הנך עושה פה ? בטלן! לך מכאן!!! הסתלק!!" . הרב אברהם היה ענו ולא ענה, אלא יצא מהמקום בבושת פנים ובפחי נפש. אך מיד כשיצא הרב חושך מוחלט שרר בעיניו של אבי הכלה, הוא התעוור. "הצילו ! " הוא צווח . " עיזרו לי !, אוי לי , מדוע הוכיתי בסנוורים ???" בהלה ופחד שררו במקום, פאניקה וצרחות נשמעו מכל עבר. מה נעשה ? שאלו כולם כשהם נושאים תפילה חרישית לרפואתו.

בו במקום החליט לשאול לרבני העיר ששהו במקום, כדי שיגידו לו מדוע זה קרה לו. לאחר חקירות ובירורים לפתרון התעלומה, נמצא כי האיש השפיל אדם עני מישראל ועל כן הוכה מכה קשה כעיוורון. האיש לא היסס, ופנה בחיפזון לבקש את סליחתו של העני. "אנא "! האיש נפל לרגליו של העני (הרב) בתחינה. מחל לי ! כעסתי על בגדיך, טעיתי ! סלח לי ! לא ידעתי שהנך רב גדול וקדוש ! בכה האיש בכי תמרורים .

ענה לו הרב :"אתפלל אל השם שיחזיר לך את מאור עיניך אך עליך להקפיד בכבוד האדם ולא משנה אם הוא עשיר לבוש בגדים מכובדים או עני לבוש בגדים מרופטים !" האיש הבטיח לשנות את דרכיו וראייתו חזרה לו.

העשרה
תוניס: "תוניס היא עיר הבירה של תוניסיה. לפי הערכה לא-רשמית מתקרבת אוכלוסייתה למיליון תושבים ואוכלוסיית השטח המטרופוליטני עומדת על כ-2 מיליון איש. רובע המדינה של תוניס הוכרזה כאתר מורשת עולמית בשנת 1979 והעיר שימשה כבירת התרבות הערבית בשנת 1997.
 
יהדות תוניסיה: "יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היות האימפריה הרומית, לפני כ-2,300 שנים. כיום יש בתוניסיה כ-1,800 יהודים. רבים מיהודי ג'רבה ותוניסיה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, בנתיבות וביישובי הדרום, בהם באר שבע, תלמים, איתן, שרשרת, בית הגדי וברכיה".
 
אגף מורשת, משרד החינוך
תשע"ה 2015

מילון

תוניס
תוניס (ערבית ????, תעתיק מדויק: תוּנִס; צרפתית Tunis) היא עיר הבירה של תוניסיה. בשנת 2007 התגוררו בעיר 693,486 איש, אם כי לפי הערכה לא-רשמית מתקרבת אוכלוסייתה למיליון תושבים ואוכלוסיית השטח המטרופוליטני עומדת על כ-2 מיליון איש. רובע המדינה של תוניס הוכרזה כאתר מורשת עולמית בשנת 1979 והעיר שימשה כבירת התרבות הערבית בשנת 1997.

יהדות תוניסיה
יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היות האימפריה הרומית, לפני כ-2,300 שנים. כיום יש בתוניסיה כ-1,800 יהודים. רבים מיהודי ג'רבה ותוניסיה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, בנתיבות וביישובי הדרום, בהם באר שבע, תלמים, איתן, שרשרת, בית הגדי וברכיה.

ציטוטים

”הסיפור על רבי אברהם בן מוסה שמעתי מסבתי , סיפור משפחתי שעבר מדור לדור“

”עליך להקפיד בכבוד האדם לא משנה אם הוא עשיר בבגדים מכובדים או עני בלבוש מרופט!“

הקשר הרב דורי