מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנס של סבתא רבתא רוזה

יהונתן וסבתא זהבה במפגש בין דורי
סבתא זהבה מטיילת בעולם
החיים בצל השואה

סבתא רבא רוז'ה וחדלובסקי (לנדשפט)

סבתא רבא, רוזה, נולדה בפולין בעיירה מייכו,ב בשנת 1924. רוב חייה הייתה בפולין ובזמן מלחמת העולם השנייה, הובאה למחנה ההשמדה אושוויץ, לשם הגיעה עם בת דודתה ברוניה וכשחילקו את אנשים בין מחנות העבודה לבין תאי הגזים, שלחו את סבתא רבא לתא הגזים ואת בת דודתה לעבודה. באותה הרגע, הן כבר ידעו שלא יפגשו עוד לעולם.

כשסבתא רבא נכנסה לתא היא ידעה שזה סופה היא חיכתה לגז שיצא, אבל הגז לא יצא וכעבור זמן, מה באו אנשי הצבא האדום לחלץ את האנשים בתאי הגזים, מכיוון שהסתיימה המלחמה והגרמנים ברחו ולא הספיקו להחדיר את הגז.

סבא רבא קופל לנדשפט

סבא רבא נולד בפולין בעיר קרקוב, בשנת 1921. היו לו מספר אחים ואחיות ומוצאו ממשפחת רבים גדולה. בזמן מלחמת העולם השנייה, סבא רבא עבד במחנה העבודה דכאו וייצר בבית חרושת לכלי נשק, עד סוף מלחמת העולם השנייה.

החיים בחולון של סבתא זהבה

בשנת 1946, סבא רבא קופל וסבתא רבא רוזה נישאו בגרמניה ובשנת 1949, עלו לארץ ישראל ומיד הועברו למעברה בבאר יעקב, שם שהו שנה שלמה ולאחר מכן, ב- 1950, עברו לעיר חולון. כשסבא רבא קופל וסבתא רבא רוזה הגיעו לחולון, היא הייתה אדמת חולות והם היו בין החלוצים הראשונים שהקימו את השכונות החדשות. השכונה שהם גרו בה בהתחלה נקראה "רסקו" שם קיבלו חדר וחצי עלוב מאד. לאחר שנתיים, עברו לשכונת "מיפדה". החיים בשנות החמישים היו קשים, היו אלו שנות הצנע במדינת ישראל, משטר של קיצוב וכך אני שוכרת שנקבעו מכסות מזון לנפש. המכסות היו צנועות וסבא רבא קופל וסבתא רבא רוזה קיבלו תלושים לקניות בחנות המזון שהייתה המכולת השכונתית.

כשהם הגיעו לישראל מפולין הקרה, סבתי החליטה שהיא תחפור בור באדמה ובכל פעם שתקנה תפוחי אדמה היא תשמור קצת אוכל שיהיה לה לעוד כמה חודשים. רק בישראל התכנית השתבשה כשהיא גילתה לאחר כמה חודשים, שתפוחי האדמה נרקבו, מכיוון שארץ ישראל היא ארץ חמה, ופולין היא ארץ קרה והאדמה בפולין היא כמו מקרר.

 

הזוית האישית

מדבריו של יהונתן: עבודה זו היא הזדמנות טובה עבורי ללמוד את תולדות משפחתי המורחבת. במהלך חיי לא חשבתי לרגע מה מוצאם של סבי וסבתי וכמו כן של הוריי ולכן שמחתי להקשיב לשיחות במפגשים הרב דוריים ולהעשיר את עצמי עם סיפור חייה של סבתא זהבה, סבתי מצד אמא. לסבתא ניתנה ההזדמנות לשחזר את זכרונות העבר וחווית הילדות ולספר את סיפור חייה.

יהונתן מאחל לסבתא את כל הטוב שבעולם. שתמשיך להיות הסבתא הכי טובה בעולם, הסבתא שהוא הכי אוהב. יהונתן איחל לסבתא גם הרבה בריאות, שתמשיך לטייל בעולם ותחיה לפחות עד מאה ועשרים שנה.

סבתא זהבה מאחלת ליהונתן נכדה היקר והאהוב, שיזכה לחיים טובים, בריאים, שלווים, מעניינים ומלאים. שתהיה לו הצלחה בלימודים, שיהיה מוקף בהמון חברות וחברים. שיצליח בכל צעדיו ומעשיו. מי ייתן ויתגשמו כל שאיפותיו (אני יודעת שיש לך שאיפות גדולות).

סבתא מאחלת ליהונתן שיהיה תמיד דוגמה ומופת לאחיו ולאחיותיו ושיביא הרבה נחת להוריו. באהבה גדולה אוהבת אותך עד השמיים ויותר, ותדע שתמיד אהיה שם בשבילך סבתא זהבה.

זהבה תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת: סבתא זהבה זיסמן והנכדה שקד לביא 

מילון

סיפולוקס
סודה הנוצרת באמצעות מכשיר ביתי ליצירת סודה.

ציטוטים

”סבתא חוזרת בשיחות איתה על המשפט: "כדי להגשים חלומות צריך להתאמץ"...“

הקשר הרב דורי