מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המפוח העתיק של סבתא סולי בוחניק

סבתא סולי והנכד משה בתכנית
במפגש התכנית עם המורה יהונתן לזר
מפוח ממרוקו

שמי סולי בוחניק, נולדתי במרוקו בשנת 1953 לבית משפחת מרציאנו. נולדתי בעיר מיסור. עיר זו שייכת לקהילת יהודי דבדו שבמרוקו "פזורת דבדו – מן המאה השמונה עשרה יודעים אנו על עשרות ומאות משפחות שיצאו את דבדו והתיישבו בערים אחרות במרוקו ובאלגיריה. כמה ערים נתמלאו מאנשי עירנו: תאורירת, ברגנט, גרסיף, כפר לעיון, מיסור, מריג׳א, גראדה ועוד וכמה משפחות כהונה נסעו מפה ונתיישבו בערים אחרות, כמעט רוב הכהנים אשר בפאס רובם מיוצאי דבדו". (מתוך אתר מורשת יהות מרוקו).

השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי משה. במסגרת התכנית היו  מפגשים בנושאים שונים אני בחרתי לשתף את המפגש שעסק בנושא סיפורו של חפץ. כל סבא וסבתא התבקשו ע"י המורה יהונתן להביא לכתה חפץ משמעותי. יהונתן המורה הסביר לנו ש"לכל אחד מאתנו, לכל משפחה, יש סיפור: סיפור עלייה, סיפור התיישבות, סיפור נדודים, סיפור העפלה או אחר. לרובנו יש גם חפצים שמלווים את ההיסטוריה של המשפחה ועוברים מדור לדור. לפעמים החפץ הוא גדול כמו כיסא, לפעמים הוא קטן כמו תמונה או טבעת ולפעמים הוא זיכרון משמעותי שצריך להעלות על הכתב".

אני מספרת על המפוח לתלמידים בכתה

תמונה 1

אני בחרתי להביא למפגש מפוח (רבוז) במפוח כזה השתמשו בעבר כבר לפני מאתיים שנה ומקורו ממרוקו. המפוח נמצא היום ברשותנו: אצלי סבתא סולי ובעלי סבא משה! המפוח שברשותנו הוא שיחזור של מפוח העתיק וזה נקנה במרוקו בשנת 2010.

מפוח עתיק, אומנות מרוקאית, משובץ בשנהב ובעץ ומעותר בריקועי נחושת וכסף. – סבא משה מצלם אותנו

תמונה 2

הזוית האישית

התכנית נערכה בבית הספר ממ"ד מורשת, התשע"ט, בהנחייתו של המורה יהונתן לזר.

מילון

מפוח
מפוח הוא מכשיר שנושף אוויר, על פי רוב לצורך שינוע חפצים. בתוך מפוח עשויים להיות מאווררים. קיימים סוגים שונים של מפוחים: מפוחים צנטריפוגליים, מפוחים ציריים / שואבים ציריים. ויקיפדיה

מיסור
פזורת דבדו - מן המאה השמונה עשרה יודעים אנו על עשרות ומאות משפחות שיצאו את דבדו והתיישבו בערים אחרות במרוקו ובאלגיריה. כמה ערים נתמלאו מאנשי עירנו: תאורירת, ברגנט, גרסיף, כפר לעיון, מיסור, מריג׳א, גראדה ועוד וכמה משפחות כהונה נסעו מפה ונתיישבו בערים אחרות, כמעט רוב הכהנים אשר בפאס רובם מיוצאי דבדו. מתוך אתר מורשת יהדות מרוקו

ציטוטים

”לרובנו יש גם חפצים שמלווים את ההיסטוריה של המשפחה ועוברים מדור לדור“

הקשר הרב דורי