מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המעגל שנסגר

הבית נבנה בשנת 1869 ע"י המנהיג המפורסם של העדה המערבית ר' דוד בן שמעון, דב"ש

המעגל שנסגר כאשר נולדתי בשנת 1934 בבי"ח הדסה שעל הר הצופים, גרנו עדיין בעיר העתיקה של ירושלים. בתעודת הלידה המנדטורית רשומה כתובת המגורים "רחוב הקראים בית עוסמן נמאר". גם סבי, אבי אמי, וידל דוד סודרי גר בעיר העתיקה. סבי אליהו גבאי גר אף הוא בעיר העתיקה, ברובע במוסלמי.

אחי אמנון, בן הזקונים של הורי, צעיר ממני ב-15 שנה. לאחר שסיים את לימודיו לתואר שני בכימיה, עבד בחברת טכסטיל גדולה בארץ. לימים קיבל הצעה קוסמת ממפעל טכסטיל גדול פי כמה וכמה בארה"ב באזור בוסטון. הוא לא עמד בפיתוי, ועבר לגור בניוטון, פרבר של בוסטון  עם אשתו  ושלושת ילדיו, רועי בן ה12, אילת ועידו. במהלך השנים פגשנו את אחינו אמנון וזוגתו כשביקרו בארץ מדי פעם בפעם או כשאנחנו נסענו לארה"ב.

כשביקרתי אצל אמנון בבוסטון, רועי היה סטודנט באוניברסיטה, גר בדירה נפרדת במרתף של בית הוריו, נהג במכונית פתוחה, ובילה במסיבות ככל בחור אמריקאי בן גילו. יום בהיר אחד נאמר לי שרועי עלה לארץ, וכי הוא מתגורר אצל סבתו גיטל, אימא של מילה ויש בכוונתו להתגייס לצ.ה.ל ולשרת ביחידה קרבית. עד מהרה נפגשתי עם רועי ונוכחתי לדעת כי הפך ל"מתחזק" וחזר בתשובה. רועי התגייס לצ.ה.ל שירת בגולני ואת מרבית שירותו עשה בלבנון. בתום שירותו הצבאי, מצא רועי עבודה כאיש ביטחון בעיר העתיקה וחילק את זמנו בין העבודה והישיבה.

חלפו ימים וקיבלנו הזמנה לחתונתו של רועי עם נכדתו של ח"כ לשעבר בן פורת. כשנולד בנו בכורו של רועי, עקיבא, השמחה הייתה רבה. באחד הביקורים של אחי אמנון הצטרפתי לביקור אצל רועי ויעל בירושלים. גם דוד אחי ומלכה אחותי הצטרפו לנסיעה. כאשר הגענו לעיר העתיקה, אמרתי לאמנון שיבקש מרועי את כתובת מגוריו ואני אוביל אותנו למקום מאחר שאני מכיר את העיר העתיקה. רועי לא ניאות והסביר שהדבר מסוכן ועל כן הוא יפגוש אותנו ליד הכותל ויוביל אותנו לביתו. פגשנו את רועי ליד הכותל, שמחנו מאוד והתחבקנו. התחלנו ללכת במנהרה המובילה לרובע המוסלמי. בפינת הרחוב הבאה, עצרתי ואמרתי לרועי שכאן במעלה הרחוב, ששמו רח' ח'אלדיה בבית שנקרא "בית וועד העדה המערבית" גרו סבי וסבתי, אליהו וסולטאנה גבאי.

כך נסגר המעגל של משפחתנו מן העיר העתיקה דרך בת ים ודרך בוסטון וחזרה לעיר העתיקה ולאמונה הדתית. כי שתי משפחות סבינו עלו לארץ, ליתר דיוק לירושלים עיר הקודש, כל אחת בנפרד, מתוך ציונות דתית אמיתית. הסיפור נכתב כפי שסופר לי מפי אחי אברהם גבאי ב 2009.

מילון

ריצ'רצ'
משחק שהיו משחקים פעם. כל אחד מקבל שחקן קטן, אחר כך כל אחד בתורו זורק את הקובייה והולך כמספר הצעדים שיצא בקובייה. ואם הוא מגיע למקום ששחקן אחר עומד בוא אז השחקן שעמד צריך לחזור לתחילת המשחק.

ציטוטים

”חשוב לשמוע בקול ההורים ולכבד אותם. למרות שהיה קשה, הם דאגו מאוד למשפחה “

הקשר הרב דורי