מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמה בנאצים

אורי וסבא משה
אנדרטת לפרטיזן וללוחם היהודי במלחמת העולם השנייה. ויקיפדיה
התנגדות אמיצה לנאצים

סבא רבא לוחם ומפקד בקבוצת הפרטיזנים 

בימי מלחמת העולם השנייה היה סבא רבא שלי חיים כץ  לוחם ומפקד בקבוצת פרטיזנים שנלחמה נגד הנאצים בעיקר ביערות פולין.

סבא רבא שלי לקח בשבי גרמנים רבים, והשתמש במדיהם ובנישקם כדי לנצח בקרבות רבים נוספים. הוא היה ידוע כאיש ללא חת שהיה פורץ בראש חבריו הפרטיזנים למחנות הצבא הגרמנים, מתייצב בפני המפקדים, מזדהה כחיים האיום ששמו ואימתו הילכו לפניו ונישאו למרחוק.

סבא רבא היה מקצה להם זמן קצר לשחרור עשרות ומאות יהודים שבויים במחנה הגרמני.

האולטימטום שהציב להם היה: כי אם לא ישוחררו מאות היהודים שדרש תוך שעה יוציאו להורג חבריו מהפרטיזנים את השבויים הגרמנים שביניהם היו קצינים בכירים.

הואיל וכאמור היה לסבא רבא שלי שם שהלך לפניו בכל הסביבה והגרמנים פחדו ממנו מאוד רוב הדרישות שלו נענו.

בשלב מסוים נמאס לגרמנים מסבא רבא שלי והם הקציבו פרס על ראשו של מאה אלף מארק למי שילכוד או יהרוג אותו. כמובן שאיש לא הצליח ב"ה ובסיום המלחמה הוא עלה לארץ ישראל.

עומדים מימין לשמאל : סבא שלי – אשר כץ , אבא שלי – חיים כץ, אחות אבא שלי רבקה כץ, אח של אבא שלי מוישלה היה שמו וסבא רבא שלי

תמונה 1

כשעלה סבא רבא שלי לארץ הוא היה עסוק בבניין הארץ, המדינה הייתה אז מדינה צעירה ולא היה בה כמעט כלום והיה צורך לבנות אותה מבראשית. הם ייבשו ביצות, סללו כבישים, בנו בתים וגידלו מזון בשטחים חקלאיים.

באותה התקופה הייתה גם המלחמה ביתושי האנופלס המסוכנים לבריאותו של האדם. הרי יתושי האנופלס הייתה הסיבה לייבוש הביצות שבהן היתושים חיים ומתרבים.

סבא רבא התחתן עם סבתא רבתא פאולינה לבית גרינפלד ונולדו להם שני בנים.

הזוית האישית

סבא משה כץ השתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם אורי.

מילון

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. ויקיפדיה

יתושי אנופלס
אנופלס (שם מדעי: Anopheles), סוג במשפחת הכולכיתיים. המין הידוע ביותר מסוג זה הוא Anopheles gambiae, עקב תפקידו בהעברת טפילי מלריה באזורים אנדמיים. מתוך כ-430 מינים השייכים לסוג זה, רק 40-30 מעבירים מלריה בטבע. ויקיפדיה

ציטוטים

”בימי מלחמת העולם השנייה היה סבא רבא שלי חיים כץ  לוחם ומפקד בקבוצת פרטיזנים“

הקשר הרב דורי