מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המילים היחידות שיש לנו

שלי עם סבתא אלה
אלה וברקע תיאור על דוד זל במלחמה
סיפור הקרב

זו גאווה בשבילנו שסבא רבא דוד היה לוחם בקרב במלחמת העולם השנייה, לצד סיפור הכאב שלקח עמו לקבר. מאחר והוא מעולם לא סיפר לנו על מה שהיה בקרב, פיסת המידע היחידה שיש לנו היא מספר שנכתב בברה"מ לשעבר על גיבורים שלחמו במלחמה. לכן זהו הרקע שבחרנו לתמונת הדיוקן, במסגרת המיזם הארצי של תכנית הקשר הרב-דורי. אלה המילים היחידות שיש לנו!

 

סבא רבא דוד ניסנוב

דוד נולד ב- 2.2.1922 בעיר באקו שבאזרבייג'אן. הוא היה בן זקונים מבין ארבעה אחים. כשפרצה מלחמת העולם ה-2 דוד היה בן 18 והתגייס לצבא האדום כדי להילחם בנאצים, למרות גילו הצעיר.

הוא נלחם באזור וורונז' מפברואר עד אוגוסט 1942 ובמהלך הקרבות הוא נפצע קשה בקרב. כתוצאה מכך היה בשיקום צבאי במשך שנה שלמה ולאחר מכן לא היה באפשרותו לחזור לצבא עקב פציעותיו.

היו לו פציעות גם ביד וגם ברגל. ביד ימין לא יכול היה להזיז את האמה, אבל הפציעה ברגל הייתה הכי חמורה: היו לו רסיסים ברגליים והרופאים התלבטו האם לכרות לו את הגפיים. לבסוף החליטו שלא.

גם אחיו הגדול נלחם לצדו ולשמחתנו הוא לא נפצע במלחמה.

סבא רבא נכנס למלחמה נער צעיר ורענן ויצא חבול פיזית ובעיקר רגשית.

לאחר השחרור מהצבא הוא היה בטראומה קשה ולכן לא יכול היה לשתף או לדבר על מה שקרה במלחמה. סבתא אלה והילדים שלה ידעו שסבא דוד היה חלק גדול ומשמעותי כמו כל אחד שהשתתף במלחמה, אבל אף אחד לא ידע מה קרה שם במדויק. אנחנו כן יודעים שהוא זכה באיתורי כבוד ובמדליות שקיבל מהצבא הרוסי.

דוד התחתן בגיל 28 עם שרה, אמא של סבתא אלה. כל חייו עבד כשען, הצליח להיות נוכח בחתונה של ההורים שלי ולשמח אותם. הוא נפטר בדצמבר 2004 בגיל 82. סוד הקרב לנצח יהיה קבור.

 

הזוית האישית

סבתא אלה: הסיפור על אבי ז"ל ריגש אותי מאוד, ובמיוחד ריגש אותי לחקור אותו יחד עם נכדתי היקרה שלינקה.

שלי: אני אוהבת את סבתא שלי, ריגש אותי לקבל ממנה את הסיפור שלה.

 

מילון

טראומה
זיכרון קשה

ציטוטים

”סוד הקרב לנצח יהיה קבור“

הקשר הרב דורי