מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המאורעות בשנת 1947-8 מעיניה של רותי כילדה

רותי וקורן באמצע עבודה
רותי זילברמן 2013
כשהמאורעות קרו רותי הייתה ילדה קטנה

המאורעות בשנת 1947-8 מעיניה של רותי כילדה:
גרתי בתל-אביב ברחוב קטן ליד התחנה המרכזית הישנה. בבית חדר אחד. משפחתנו מנתה 10 נפשות, היו עוד שכנים ולכולנו ביחד הייתה חצר אחת גדולה לכול השכנים. באותם הזמנים הבריטים באו לעזור במלחמה. בבוקר היה עוצר וכול החיילים נתנו יד ביד במעגל  בחצר ולא אפשרו לנו לילדים לצאת לחצר. היו וויכוחים ביניהם והיו כאלה שריחמו עלינו ודיברו ביניהם מה הילדים אשמים, אפשר לתת להם לשבת ליד הדלת. כולנו הינו ילדים בני 5 עד 7 שלא יכלו להזיק. לרחובות אסור היה לנו לצאת. אין מפגשים, אין משחקים בחוץ ובכלל שררה אוירה של מחנק, מתח , לחץ לא היה כיף. שום מכשיר קשר לא היה בבית. מכשיר היה רק לצבא. עיתונים כמובן שגם אין, אולי המעט עשירים שהיו בארץ יכלו לרכוש.
 
בארגון האומות המאוחדות  התקבלה החלטה על הקמת מדינה ליהודים במדינת פלשתינה, היא מדינת ישראל בתאריך כ"ט בנובמבר 1948 .אבל הכובשים  בארץ  החליטו להתנגד להחלטת האו"ם. נחרדנו לשמוע אותם צועקים בערבית תשחטו את היהודים… מיד אמי לקחה אותי בידיה וחשבה להחביא אותי בבית סבתי שהיה ברחוב הסמוך. ואז לפתע  זרקו פצצות מעל ראשינו כאשר אמי ואני מתכופפות  תוך מנוסה, מדי  פעם  כשהרמנו  ראשינו מעלה, ראינו את המטוס ובתוכו את הטייס. הטייס היה בריטי. אז הבריטים באו לעזרתנו. 
 
סיפור על חג השבועות: המצב בארץ לא היה קל, שררה אוירה קשה, היה עוני רב, מתח ועצב. זוכרת אני את בוא האביב וחג השבועות מתקרב וחושבת אני לעצמי ודואגת "איזו סלסלה תכין לי אמי?". בבית לא היו פירות ולא ירקות, לא הייתה לנו גינה, כך שפרחים או ירק כלשהו לקישוט לא היה לנו. בערב הלכתי לישון מבלי לראות ולדעת איזה בכורים אני אביא לאותו טיול באיזשהו יער אליו נסענו  לחגוג. אני זוכרת אירוע מרכזי שבו אנו עולים לאוטובוס,  מתיישבים, והגננת מרימה את היד ובה תיק מסכן ועלוב. זה היה תיק עשוי מבד פשוט  ובו צנצנת קטנה מזכוכית ובה לבן. אני ממש הובכתי, התביישתי ונאלצתי  להרים את  היד. ניגשה אלי הגננת והחזירה לי את התיק.

מילון

ארגון האומות המאוחדות
האומות המאוחדות או האו"ם הוא ארגון בינלאומי שמטרותיו המוצהרות הן להקל על שיתוף הפעולה בענייני החוק הבינלאומי, הביטחון הבינלאומי, התפתחות כלכלית, התקדמות חברתית, זכויות האדם והשגת שלום עולמי.

ציטוטים

”הכובשים בארץ החליטו להתנגד להחלטת האו"ם“

הקשר הרב דורי